Jungle trek, batak dansen en Lisanne's bday! - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Kim Es - WaarBenJij.nu Jungle trek, batak dansen en Lisanne's bday! - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Kim Es - WaarBenJij.nu

Jungle trek, batak dansen en Lisanne's bday!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

09 April 2011 | Indonesië, Samosir

Hallo!!

Het gaat allemaal goed hoor, alleen geen tijd gehad om een reisverslag te typen dus vandaar dat er nu 2 weken tussen zat, sorry… En dus ook voor mijn mega lange verslag, trek er maar een uur voor uit om te lezen ;)

Maar goed, vorige week kwam Lisanne (heb haar via deze site ontmoet, steeds wat heen en weer mailen, toen heel veel smsen haha en alleen maar praten over alles wat ons opviel over het land en de gekke indo's haha) richting Medan, al geregeld met Goldie (de schoonzus van Ganda) dat zij iets leuks met haar zou gaan doen. Woensdag belde Goldie mij en toen vroeg ze of ik ook even met Lisanne wou bellen, ehm, okay.. Maar dat was raar!!! Sinds 3 maanden weer een echt gesprek in het nederlands!! Toen ik ziek was heb ik wel met mam en Myrna gebeld, Sylvie heeft toen ook nog even gebeld, maarja ik was ziek, dus geloof niet dat ik zoveel gezegd heb.. De keer daarna was toen ik paniek mn moeder op belde om te vragen of ze mijn pinpas kon blokkeren, dus ja dat kan je ook niet echt een volwaardig gesprek noemen ;) Maar we vonden het allebei heel vreemd haha
Donderdag zou ze naar Bukit Lawang, orang oetans kijken, super cool! Had hier al gevraagd hoe duur dat was, 50 euro voor kijken en 150 voor een jungle trek.. ehm ja, beetje duur dus ik wist niet of ik dat allemaal wel kon betalen, ook vanwege Bali en mn pas enzo..
Maar goed, volgende dag smste ze dat het super gaaf was, ik vragen hoe duur het was, 20 euro om te kijken en 55 voor een 2 daagse jungletrek!!!!!! Dus ik terug smsen, nou dan weet ik wel wat ik nog ga doen voordat ik Sumatra verlaat.. Smste ze terug, nou dan kom je toch nu hier heen, gaan we morgen 2 dagen de jungle in! Ehm… Ganda??? En het mocht!!! Snel tas in gepakt, taxi gebeld, en om 2 uur zat in alleen in de taxi naar Medan. Sinds ik hier ben, ben ik eigenlijk amper alleen geweest, alleen kleine stukjes op de scooter rond Pangururan, maar verder ook niet dus was eigenlijk wel blij dat ik nu even alleen weg kon haha
Goldie had geregeld dat Lisanne ook bij haar kon slapen (voor de hele soap daarover moet je haar reisverslag maar gaan lezen, maar ik kan wel vertellen dat het niet makkelijk was..) samen met mij. Echt mega gezellig, in de auto alleen maar zitten kletsen haha
In Medan had het ook flink geregeld dus de straten stonden helemaal vol water, wat wij natuurlijk mega gaaf vonden haha heel veel foto’s gemaakt en filmpjes terwijl zij bezorgd waren over de auto ;) maar goed, ik kan me nog herinneren dat het ook een keer in Drachten zo was en toen heb ik ook alleen maar gelachen!! En toen mam en Myr opgehaald, van dit moeten jullie ook zien!!
Anyway, bij Goldie soort van geslapen, hele avond, halve nacht liggen kletsen dus de volgende dag was ik mijn stem kwijt!! We zouden die ochtend vroeg vertrekken, maar toen werd Goldie gebeld dat haar moeder ziek was geloof ik, in elk geval moest ze even weg, okay dan pakken we de bus van 9 uur, ze woonde er toch vlakbij volgens haar.. Maar goed, toen was het bijna 9 uur, wij eindelijk in de auto, bleek het een half uur rijden te zijn! Tsja dan hebben wij toch een andere definitie van ‘dichtbij’, toen vond ze dat we de broer van Ganda wel even konden oppikken want die wou me ook nog even zien, reden we voorbij de plek waar de bus zou stoppen!! Wij helemaal stressen, toen maar gezegd, misschien moeten we de jungle trek voor vandaag maar cancellen en morgen gaan, want anders kunnen we pas ergens in de middag weg, ook een beetje zoned.. Dus de gids gebeld, waardoor we iets rustiger warden.. Konden natuurlijk de bus niet vinden, of hij ging niet naar Bukit Lawang, uiteindelijk zaten we om 10 uur in de bus, die om 12 uur vertrok! Ja, we leren hier wel geduld hebben.. Nog even zitten kletsen met een indo, die het natuurlijk mega interessant vond dat ik de taal sprak haha en uiteraard voelde ik me heel cool dat ik een gesprek kon voeren, snapte niet alles, maar ze vragen hier toch vaak dezelfde vragen dus die kan ik nu wel beantwoorden ;)
Om een uur of 3 waren we in Bukit Lawang, bij Adjiso en Putra achterop de scooter richting het hotel (Indah), bed rook een beetje vreemd maar voor de rest was het een prima kamer, een normale wc en een douche die het deed dus wij waren gelukkig! Al was het soms wel lastig met maar 1 stopcontact en 2 telefoons en 2 camera’s ;)
Toen even het dorpje in geweest, wat gegeten met uitzicht over de rivier en een vrouw die eerst de afwas deed en toen zichzelf ging wassen, ach ja.. Daarna winkelen, een leuk batik jurkje gekocht, die ik met korting kreeg omdat ik indisch kon :D
Toen met onze gidsen richting de batcave, wederom met de scooter, dwars door de jungle, over een brug.. ‘ehm, wij lopen wel!’ vond de brug lopend al wiebelend genoeg!
Uiteindelijk de scooters neergezet, toch een beetje te veel drek, langs een condoomboom gelopen (rubber boom..), toen we bij de batcave aankwamen was het ‘oh, you’re lucky’ zat er een wilde orang oetan in de boom!!! Echt heel cool!! Toen de batcave in, wat echt een mega klim was!! Over gladden stenen, boomstronken die overall lagen.. Maar goed, de vleermuizen waren opzich wel leuk, al hebben we die hier ook in de schuur zitten XD maar goed, had nog nooit gezien hoe vleermuizen zichzelf warm houden, met zn allen op een hoopje kruipen, vond het er maar een beetje smerig uitzien.. Maar goed, we konden blijkbaar verder, ehm waar? Ja hier.. Vet kleine doorgang, toch er maar doorheen gekropen, over een vet smal stukje gelopen, uiteindelijk kwamen we uit bij het midden gedeelde, boven ons kon je de lucht zien, begon een beetje te regenen dus we besloten om maar niet verder te gaan, plus dat de weg die we moesten ‘lopen’ meer een kwestie was van rots naar rots springen.. Ehm, nee dankje.. Uiteindelijk alleen maar beter, want toen we buiten kwamen zaten we midden in een tropische regenbui, daar even kunnen schuilen en toen weer richting scooters, die helemaal vast zaten in de trek, was ook leuk om die eruit te krijgen! Op een gegeven moment toch een stukje gevonden dat we konden rijden, dus wij gaan, wat was dat super gaaf haha, de modder vloog me letterlijk om de oren, mn benen waren zeiknat maar ik vond het fantastisch!!
‘s Avonds bij het hotel gegeten, pizza! Toen begonnen een paar gidsen wat muziek te maken, uiteindelijk daar bij gezeten, het is een nacht gezongen! Ze kenden de melodie maar we moesten het wel zelf zingen haha, Michel en sweet goodbyes kwamen nog voorbij waar ik uiteraard een filmpje van heb ;) vond het echt mega gezellig!! En vond het verbazingwekkend dat in een land waar ze kussende mensen uit films knippen, ze wel fuck her gently kenden whahaha
Die avond weer veel te laat op bed, maar we konden er de volgende ochtend gelukkig wel redelijk op tijd uitkomen, we hadden om 9 uur afgesproken, wat kwart over werd, maar goed, iedereen is hier te laat, dus we dachten we passen ons maar aan, maar de gidsen waren op tijd! Anyway, toen de jungle in, gelukkig stond de zon toen nog niet zo heel hoog, we volgden gewoon een pad al werd het wel steeds minder zichtbaar.. Echt op sommige plekken was het pad niet te zien, moest je over een mega dikke boomstam klimmen, onder taken door, naar beneden klimmen en jezelf aan een tak vast houden, of aan een liaan omhoog trekken om de berg op te komen, soms echt heel zwaar, heel smerig, maar uiteindelijk maakte het dat alleen maar leuker.. Denk dat ik het een stuk saaier had gevonden als we alleen maar over een recht pad hadden gelopen..
Maar goed, we kwamen al vrij snel een orang oetan tegen, was welt of, nog een zwarte eekhoorn gezien, wist niet eens dat die bestonden! Toen weer een orang oetan, die onze tassen wel heel interessant vond.. Als ze gevoerd worden, komt het eten uit een tas, dus Putra had al onze tassen al over genomen en was gaan lopen, de orang oetan ging natuurlijk achter hem aan, dus wij weer achter hem aan haha. Was trouwens wel heel mooi om te zien hoe ze van boom naar boom gaan, bovenin gaan zitten, de tak/boom door laten buigen totdat ze bij een volgende tak komen, dus als ze die andere tak/boom loslaten, schiet die natuurlijk helemaal terug waardoor het bladeren regent ;)
Ze hadden ons al verteld dat we ons later zouden samen voegen met een andere groep, we zouden met zn allen in hetzelfde kamp slapen, okay prima! Na een hele klim, kwamen we eindelijk boven, bleek dat ik een leech had! Ik had em niet gezien/gevoeld, maar mn sok zat helemaal onder het bloed, ik mn voet uitsteken ‘get it off!!’ maar bleek dat ie al weg was.. Putra er wat tabak op gedaan, blijkt te helpen om het bloed te laten stoppen, naja prima.. Toen kwam die groep boven met wie we ons later zouden samen voegen, een engels stel, echt hele leuke mensen! En ontzettend goed voorbereid! Ze hadden drinkslangen vanuit hun tas naar buiten lopen zodat ze niet steeds hun flesje uit hun tas hoefde te pakken, zoals wij, maar gewoon konden drinken als ze dorst hadden, geniaal!!
Daarna nog Thomas aapjes gezien en geaaid! Putra lokte ze met een banaan, was niet de bedoeling om die te geven, maar de aap was te snel haha dus die heeft lekker zitten smikkelen.. Toen weer een orang oetan gezien, met baby!!! Heel schattig… Toen moesten we uiteraard weer bergop, kwamen we boven, zat ze op ons te wachten, dus de gidsen al, snel hierheen! Even zitten kijken, beetje pauze houden een stukje verderop. Toen zagen we haar weer lopen, richting een ander groepje, dus wij al roepen ‘monkey coming your way!!’ daarna even samen gevoegd met die groep, was een nederlands stel met nog een andere jongen. Toen was het ineens, ‘orang oetan coming, run!’ eehm, okay, RUN!!! Wij rennen door de jungle, zo ontzettend blij dat het een stuk was waarop we ook konden rennen!! Niet te veel klimmen en klauteren, alleen af en toe even over een boomstronk springen.. Toen was ze weer weg, wij rusten, lachen, en daar was ze weer!! Wij weer rennen!! Na 5 minuten waren we haar weer kwijt, net als onze gidsen.. Die hadden wat fruit achter gelatin zodat ze daar misschien zou blijven, maar ik tegen de gids van de andere groep, sedikit cepat? (klein beetje snel?), voor het geval ze weer zou komen, hij lachen, maar daar was ze al weer!!! Alleen hadden ze het voor nog niet door en ik stond bijna achteraan! De 2 jongens die nog achter mij liepen waren aan het duwen, ik schreeuwen RUN en daar gingen we weer! Echt heel gek wat adrenaline met je lichaam doet.. Het ene moment sta je uit te hijgen en het volgende moment heb je weer genoeg energie om voor je leven te rennen ;) ze was natuurlijk alleen maar op onze tassen uit, maarja, ze kunnen ook bijten! Anyway, de gidsen weer wat eten achter gelaten en daarna hebben we haar gelukkig niet meer gezien, al hebben we om eerlijk te zijn alleen maar gelachen toen we aan het rennen waren ‘whahaha we worden door een aap achterna gezeten’ maar de laatste keer vond ik het wel iets minder grappig, ze was ineens wel heel dichtbij! Maar goed, we waren onze beide gidsen kwijt dus maar even wachten en ondertussen goed uit blijven kijken voor een grote oranje vlek! Daarna pauze gehouden bij een waterval, de andere groepjes met gidsen zaten er al.. Heb niet goed kunnen zien wat zij allemaal aten, nasi goreng sowieso, maar of ze ook fruit hadden, geen idée, maar onze gidsen hadden echt mega veel fruit mee!! Wat ze helemaal mooi gingen snijden en presenteren, echt ware kunstwerken!!! En uiteraard ontzettend lekker!! Maar goed, toen zij daar nog mee bezig waren, heb ik mn schoenen uitgetrokken ben ik het water ingegaan, wat had ik het warm!! Het is sowieso al warm, maar als je ook nog moet klimmen en klauteren, moet rennen voor je leven, tsja dan word het toch wel iets warmer.. Daarna heerlijk wat gerelaxed, was nog 2 uur ofzo naar het kamp, eerst een stuk klimmen en daarna een stuk naar beneden, okay prima.. Maar goed, als je net even hebt zitten niks doen, is het klimmen wel weer een hele opgave! En dit was echt recht omhoog!! Heb me echt aan lianen op moeten trekken, soms met hulp van degene die voor me liep, af en toe echt even 10 seconden blijven staan, weer op adem komen en weer door.. Na een uur ofzo waren we boven, weer pauze houden, was kapot! Snel mn moeder kunnen smsen, had daar bereik!! Toen naar beneden.. Tsja, jullie kunnen je wel voorstellen, eerst stijl omhoog dus toen stijl naar beneden… Heel vaak bijna gevallen.. Okay dat is niet helemaal waar, ik viel een paar keer, maar kon mezelf nog net vastgrijpen aan een boom.. Zo liep je ook gewoon naar beneden, soms kon je gewoon net geen houvast vinden en was de boom voor je net buiten bereik, dus dan maar op goed geluk naar voren ‘vallen’ en de boom proberen te pakken, we hebben onder boven doorgeslingerd, al seen echte aap haha.. Maar goed, orang oetan betekent woud mens, of people in/from the jungle en ja op dat moment waren wij dat ook ;)
Na wat een eeuwigheid leek, kwamen we eindelijk beneden aan, ontzettend smerig en bezweet, maar veilig en zonder ernstige verwondingen, bij een rivier, was het de bedoeling dat we via banden naar de overkant zouden.. Ehm, dat zouden we morgen gaan doen toch? Tsja, vandaag dus ook, okay.. Schoenen uit, we moesten op onze kont in het midden van de band gaan zitten, daar ging onze hoop om onze broeken enigzins droog te houden.. De gidsen brachten ons half lopend, half zwemmen naar de overkant, toen moesten we nog een keer.. Maar we waren toen wel bij het kamp, waar de engelsen ons al aan het opwachten waren in de rivier. Ze hadden verteld dat ze een jungledouche bij zich hadden, kon je gewoon aan een boom ophangen, maar dit was natuurlijk veel beter! Had alleen niet verwacht dat ik in de jungle zou gaan douchen, dus geen douchespul mee, maar we konden wat van hun lenen, wat ook nog een goed voor het milieu was zodat het het water nou zou bevuilen, nogmaals, ontzettend goed voorbereid! Daarna onze natte spullen over wat stenen gelegd in de hoop dat het zou gaan drogen, maar toen begon het te regenen.. Onze tent stond op een heuvel, ze hadden matjes voor ons meegenomen, daar konden we op slapen.. De tent was gebouwd van een houten geraamte met een plastic zeil, zoals ik ook ooit met scouting een keer heb moeten slapen, ach ja, ik ben allang blij dat we droog liggen! Ze verzekerden ons dat er geen rare beesten binnen zouden kruipen dus ik voelde me wel veilig.. Toen we binnen zaten zagen we ineens aan de overkant van het water een gigantische lizard.. Het was geen komodo varaan, die heb je hier niet, maar een broertje van ofzo.. Die ging even zwemmen.. En toen zagen we vanaf ons strand nog een die ook het water in ging. We hebben in de tent gegeten omdat het nog steeds regende, echt zoo ontzettend lekker!!! De rijst was gekookt in palmolie, de groenten waren ontzettend lekker gekruid, ze hadden tempeh en tofoe wat heel erg lekker gekruid was en zelfs lekker smaakte!! Ze hadden een fles dry gin mee (wat ze hier uitspreken als driegin) wat ze mixten met wat vers fruit en echt ontzettend lekker was! Nog wat kaart spelletjes gedaan en gezellig zitten kletsen. Was wel vreemd om weer helemaal engels te moeten spreken, mijn engels hier in de afgelopen maanden was gemixt met indische woorden en versimpelt omdat ze het anders niet snappen.. Dus toen ik later weer met Putra kletse klonk mijn engels in eens een stuk britser haha en moest ik het weer gaan versimpelen ;)
Lisanne had haar eigen lakenzak mee, maar ik had alleen een sarong, waar ik maar onder ben gaan liggen, op zoek naar oordoppen gegaan omdat de rivier heel veel lawaai maakte, kon er alleen maar 1 vinden..‘s nachts wakker geworden omdat ik het heel koud had, omgedraaid en het oordopje in mn andere oor gestopt, dat ritueel heb ik die nacht een paar keer herhaald totdat het eindelijk licht was!! Toen ontbijt met geroosterd brood, scrambled eggs en tomaat!! Echt zo ontzettend lekker!! En niet alleen omdat we uitgehongerd waren, viel eigenlijk wel mee, maar ze hadden alles echt heel lekker gekruid!
Toen plassen, zat er zo’n grote hagedis op mij te wachten, die gelukkig banger voor mij was dan ik voor hem! Later werd ik door Adjiso geroepen, come here! Okay, zat er een slang. Had van tevoren gezegd dat ik geen slangen wou tegenkomen, maar deze was echt heeeel klein! Met een knal gele kop! Die zich later verstopte onder een steen. Onze natte spullen, die dus nog steeds niet droog waren, op de stenen in de zon gelegd, weer even zitten op een steen, zegt Putra ineens ‘don’t move! eeehm, why?! Snake…’ was het datzelfde kleine slangetje weer, die onder mij door kroop, even naast mn linkervoet bleef zitten, Putra verzekerde mij ervan dat als ik niet bewoog, hij me niet zou zien, okay… En toen ging hij weer verder :)
Toen op naar de watervallen, we waren allemaal nog steeds redelijk kapot maar ze hadden belooft dat dit een niet zo zware tocht zou worden, prima! Wij weer met de banden naar de overkant, toen weer naar de overkant, daar konden we alleen niet met zn 2en op de band omdat de stroming veel te sterk was, dus eerst een stukje stroom opwaarts lopen, een stukje waar Putra mij niet meer kon houden en vervolgens warden we door Adjiso opgevangen , stukje lopen, kwamen we uit bij een ander kamp, daarachter waren de watervallen, eerst langs eentje gelopen, door naar de volgende. Daar konden we zwemmen! Ik deed 2 stappen het water in en ging gelijk onderuit haha, maar goed, ik zou toch gaan zwemmen.. Putra stond al onder de waterval, ik er ook heen, hij was ondertussen al op de rotsen geklommen, dus ik door ook op klimmen, Lisanne kwam er ook gezellig bij, maarja, Putra was al weer een stuk omhoog, via een liaan, eerst je rechterbeen op schouderhoogte op de rots zetten, vervolgens via de liaan optrekken terwijl je je linkervoet op de stenen zet en hoopt dat ie niet wegglijdt.. Lisanne vond het tot daar wel ver genoeg dus ik ben met Putra verder geklommen en gezwommen.. Het laatste plekje waar we zaten was echt als een soort van zwembad tussen de rotsen, klein watervalletje, midden in de jungle, ontzettend relaxt!! Maarja, toen kwam Adjiso ons weer ophalen en moesten we datzelfde stuk weer naar beneden klimmen, ging opzich wel goed, alleen tot 2 keer toe, als Putra mn hand losliet, van hier staat ze wel goed, nu kijken hoe we hier naar beneden gaan, gleed ik uit op een steen en kwam ik op mn kont terecht.. Ach, die kunnen wel wat hebben haha
Toen weer terug naar het eerste watervalletje, en ik, net als Putra, op blote voeten door de jungle (btje doelloos om mn voeten te drogen, schoenen aan en 100 meter verder ze weer uit te trekken, plus ik was zeiknat dus dan zouden mn voeten alsnog weer nat worden..) daar weer een fruit lunch gehad, echt heeerlijk! Er zaten een paar langstaart makaken op ons fruit te aazen, af en toe gooiden we er wat heen, met als gevolg dat ze steeds dichterbij kwamen en een andere gids ze weer weg moest jagen haha
Daarna weer terug naar het kamp geraft, spullen ingepakt, nog een beetje mie goreng gehad, wat meer gerelaxed en toen was het tijd om te gaan. De tassen werden in grote plastic tassen gestopt, die werden op de banden vast gemaakt, die als een treintje aan elkaar vast zaten :D
Adjiso zat in de voorste band met een stok, achter ons zat onze kok met een stok en daar gingen we! Met de stokken konden ze via de rotsen of bodem bijsturen, af en toe gleden we echt over een rots, beetje pijnlijk soms, maar voor de rest echt heel gaaf! Net een achtbaan haha alleen dan 1 waarin je kan genieten van een fantastisch uitzicht! Nog gekeken of we oranje vlekken zagen, maar helaas...

Bij het hotel konden we nog even douchen, gelukkig want we stonken ontzettend en alles was vies, ook al hadden we die dag alleen maar gezwommen XD
Toen met de bus weer terug, een kleinere dit keer die ook nog eens goedkoper was! Gezellig met Lisanne haar ipod naar alle glee nummers geluisterd!!

In Medan aangekomen werden we door Goldie opgepikt, eerst maar weer even naar haar huis en al onze spullen gedumpt, toen Esra en haar moeder gebeld om samen met ze te gaan winkelen. Wou alvast wat afscheids cadeautjes voor de kinderen gaan halen en vond t-shirts wel een goed idee.. Had al eerder een tshirt voor Delima gekocht, zag em en moest em gewoon voor haar kopen! Elke keer als we op de scooter weg gaan, zingt ze together forever en op dat tshirt zaten 2 poppetjes op een fiets met de tekst; always together.. Dus..
Denk dat ik voor de jongens met een paar misschien helemaal raak zit en met de andere hoop ik gewoon heeeeel erg dat ze ze leuk vinden en dat ze passen haha! Maar heb ze zelf ook aangetrokken, ze passen mij en aangezien ik groter ben moet het vast wel goed komen, hoop ik...

De volgende dag met Lisanne en Goldie naar het krokodillen park geweest, vond het nog steeds net zo stinken als eerst en de slangen nog steeds niet leuk, maar goed, na 2 dagen in de jungle met mega lizards en slanger, wilde apen is een mega python in een hokje, die slaapt, wel iets minder eng haha

Toen nog pizza gehaald. Had de eerste avond dat ik in Bukit Lawang al een sms gehad van Bonokhi, hello Kim how are you? and where are you no, when you go back in sitinoraiti? Ik terug smsen, toen van hem; ok.. good night you don't forget remember me and my friends.. Ja dat was wel even moeilijk, aangezien ik hier nog maar een maandje ben zie ik nu al als een berg tegen het afscheid op!
Maar goed, paar dagen later kreeg ik van hem; good night kim how are you today, tomorrow you don't forget to give pizza ok, see you tomorrow
Tsja, dus of het nu om mij of om te pizza ging, al vrees ik wel dat het om het laatste ging haha
Anyway, met de taxi weer terug, waar we uiteraard 1.5 hebben zitten wachten voordat we eindelijk vertrokken... In de taxi nog hele gesprekken gevoerd met de chauffeur en de man die naast mij zat, al verstond ik de helft niet, misschien wou ik dat ook niet want op een geven moment vroeg hij natuurlijk of ik nog single was, ja, keek hij ineens heel blij.. Ehm, ja... Toen of ik wou trouwens met een man uit Indonesie.. Ehm, niet per se.. Maarja, toen hij vroeg naar onze religie was hij heeeel verbaasd natuurlijk, want je kan hier niet niet gelovig zijn.. Maar hij was maar even geschokt en ging toen weer verder over op cinta (liefde) en wat ik hier deed en bla bla bla

Na 6 uur in de taxi eindelijk weer in Sitinorait, Delima deed de deur open, gelijk een big smile en gillen haha en toen kwam de rest ook naar buiten, met een big smile, wat mij erg goed deed, ik stond zelf ook met zo'n smile haha heb ze echt wel gemist!
Toen 3 wassen gedraaid! Onze jungle kleding was zo smerig dat we die echt vaker hebben moeten wassen haha

Anyway, de dag daarna met Lisanne naar het batak dansen geweest, we hebben zelf ook nog mee moeten dansen want we zaten op de voorste rij..
Het was woensdag, dus marktdag! Met Lisanne en de kids naar de markt, toen op zoek naar ijsjes, mijn vaste adres was dicht, dus toen een heel stuk naar de volgende lopen. Werd Bonokhi gebeld door Yuli, toen de telefoon aan mij doorgegeven, your friend is here from Belanda.. Eeeh huh! Dus ik kreeg hem aan de telefoon, ik denken dat het iemand anders was, want serieus de stemmen klonken echt hetzelfde, ik nog diens naam zeggen, wat ik volgens Lisanne echt vet vaak gedaan heb, dus ik er helemaal van overtuigd dat hij het was.. Maar goed, eerst ijsjes halen, bleek dat het oude vrouwtje nog een beetje Nederlands kon, ze was al 70 maar had vroeger 3 jaar ofzo nederlands op school gehad, dus ze begon heel enthousiast te tellen, was ze bij 10 even stil en hop, door naar de 20! Toen 'de meester staat voor de klas' echt heel tof haha dus wij als echte toeristen met haar op de foto
Met de kinderen weer terug, in de becak want we waren compleet stuk!
Toen de jongens gebeld, we zouden naar de hotsprings, bij het hotel opgepikt, stappen ze naar buiten, fluisterd Lisanne in mn oor, wie is die vriend van je nu, ik terug; eehm... geen van beide.. Oh..
Maar goed, uiteindelijk heel gezellig gehad haha. Luuk zijn moeder is een vriendin van Sylvie, dus vandaar.. Misschien dat hij over 2 weken hier voor 3 a 4 weken komt, maar dat hangt even af van zijn infecties, waar hij al 2 maanden mee rond loopt, tsja, leuk is anders inderdaad dus dat is nog even afwachten.. Na de veel te hete hotsprings, konden niet eens zwemmen, terug naar het weeshuis, daar gegeten, de kinderen vonden het helemaal fantastisch al die Nederlanders haha alleen Arifin vond het iets minder omdat hij nu niet meer de langste is.. Hij is net zo lang als ik, maar Lisanne is al 5 cm langer en de jongens waren nog groter.. In onze ogen natuurlijk reuzen en zegt Nathan heel leuk, in Nederland ben ik maar een klein mannetje.. Dus dat gaat nog een hele schok worden als ik weer naast een Bas of Abel of Jorrit of Bonne sta, met hun bijna 2 meter.. XD
De jongens hebben Mesielli nog kunnen helpen met zijn huiswerk op de computer, voor dat soort dingen moet je gewoon niet bij mij zijn haha
Delima schoof gelijk haar engelse huiswerk weer onder mijn neus, can you help me??
Daarna nog een hele tijd zitten kletsen met Lisanne en de jongens, was wel gezellig :)

Donderdag op naar Siantar voor mijn visum, ben hier nu alweer 3 maanden, tijd gaat nu ineens een stuk sneller!!!
En zoals verwacht kon het niet in 1 dag geregeld worden en moeten we komende maandag weer *zucht*
Wel weer in het batak restaurant gegeten, echt heerlijke nasi goreng hebben ze daar!
Toen terug naar Parapat, daar stapte ik op de boot naar Tuktuk, Lisanne was daar al want de volgende dag was ze jarig, dus ja, dan moet je dat in Tuktuk vieren ^^
Onderweg werd ik aangesproken door 2 jongens, die wilden even promotie maken voor Brando's blues bar.. Er zou vanavond reggea zijn en ik kon hun nr wel krijgen, dan konden ze ons ophalen met de scooter.. Bij carolina hotel eruit, volgens Ganda moest ik daar eruit, maarja, helemaal verkeerd natuurlijk, dus een half uur moeten lopen haha
Onderweg door allemaal mensen aangesproken en als ze staarden en een beetje over mij leken te praten vroeg ik in het indisch of ik nog steeds de goede kant op liep en dan waren ze stil :D

In het hotel was een wasbak, klinkt heel normaal, maar de laatste keer dat ik mn tanden heb kunnen poetsen boven een wasbad was toen in het hotel in Medan en daarvoor in het vliegtuig!!! Dus ja, ik vond het helemaal fantastisch..
Toen even wezen shoppen, we wilden graag een leuk klein tasje hebben want om nou met onze grote rugtassen uit te gaan... 2 leuke tasjes gevonden (hoorde ik later van Yuli dan ondanks ons afdingen, we nog steeds veel te veel betaald hadden, zucht.. Gewoon gelijk de helft bieden en dan kom je misschien op en redelijke prijs uit dus...)
Toen terug naar het hotel, douchen, make-uppen (wat Lisanne mee had!), ik had eerst gedoucht, dus was net klaar met make up, zat een beetje vreemd naar mezelf in de spiegel te staren, komt Lisanne uit de douche, wow.. Even later, toen zij de make up op had, ik kijk haar aan, wow.. We hebben die avond echt een paar keer tegen elkaar gezegd; wow, you look pretty haha
Vervolgens een ananas cocktail genomen in het restaurantje tegenover ons hotel, het meisje sprak best goed Nederlands, haar vriend woont in Amsterdam dus nu moet ze de taal leren zodat ze een test kan doen voor een verblijfsvergunning.. Dus die dag erna hebben we ons haar facebook gegeven zodat ze ons kan mailen en wij haar kunnen helpen met Nederlands en als ik terug kom mag ze mij helpen met indisch haha
Anyway, daarna even gegeten, toen de jongens gebeld, die ons naar hun hotel brachten, na 1 minuut rijden reden we langs brando's bar.. Eh, zouden we daar niet heen? Nee eerst reggea en daarna daarheen, okay.... Maar toen we daar aankwamen zat daar een bekend nederlands stel, die ik ook op de boot al was tegen gekomen, plus een Duitse, een Belg en the Brazilian guy :P
Heel gezellig, toen werd er geklaagd dat we te luid waren en hebben we ons feestje maar voorgezet in Brando's bar, die echt helemaal leeg was!!! Maarja, nadat wij er waren kwamen er wel wat meer mensen :)
Op een gegeven moment begonnen 2 indische meisjes te hoelahoepen, hoe cool!!! Dus dat hebben wij later ook gedaan XD plus op blote voeten staan dansen, we voelde ons toch niet zo charmant in onze sandalen/slippers.. Hier hoefden we ons geen zorgen te maken over glas op de vloer.. Helaas alleen wel over de indische mannen.. Lisanne werd ineens door een bezopen, oudere indo op haar borst gekust!!! Echt WTF!! Ze had hem bijna een lel gegeven, maarja, dat kan je hier niet doen.. Maar goed, ik naar de 2 indo's die ons daar gebracht hadden, die zijn toen naar hem toe gegaan.. Alleen ze waren een beetje te veel fan van ons.. :S Op een gegeven moment pakte degene met het lange haar me bij de arm, stelde me voor aan zijn vriend, die echt heel tof was! Een indostralian! Dus zijn engels was heel goed, plus hij was heel aardig en veeeel minder handtastelijk en gewoon yak als die andere 2.. Maarja, op een gegeven moment trok die met het lange haar mij naar buiten, ik keek Lisanne een beetje smekend aan *help me* en zij maakte even heel leuk een foto..
Maar hij wou met me poolen.. Ehm, okay, toen moest ik bier halen, de rest gevraagd of ze mij niet alleen met hem wilden laten, dus toen kwam de hele groep buiten haha
Oh en toen was het ook al Lisann'e verjaardag! Ze werd een paar minuten voor 12 gebeld door haar ouders, dus toen ze binnenkwam hebben wij haar gelijk allemaal gefeliciteerd!! :D
Om kwart voor 2 gingen de lichten uit en moesten we weg.. Probeerde die gast met het lange haar mij nog mee te krijgen naar zijn huis, ja daag!!! Was echt een hele toffe avond, alleen Lisanne en ik waren niet zo blij met de indo mannen...
Maar goed, uiteindelijk met het duitse meisje, de belg en de braziliaan naar ons hotel gegaan en daar nog even buiten zitten kletsen totdat we bijna omvielen van de slaap...
De dag erna nog wat geshopt, toen naar Tomok.. Helaas moesten we langs het hotel waar die 2 gasten van de boot zaten en ja hoor, wie riep ons na toen we dachten veilig te zijn... Waar we heen gingen, of we een lift wilden.. Nee, we lopen wel hoor! Tis wel een stukje lopen, oh maar dat maakt niet uit, tis lekker weer! Doeiiii!!!! Vervolgens reed hij nog langs met zijn scooters, maar daarna waren we ervan af :)
Was inderdaad een gigantisch end lopen, 4 km ofzo in de hitte.. Maar we hebben het overleefd, nog even met het schootaapje gespeeld, nog wat souvenirs gekeken, iets beter geworden in het afdingen, maar waarschijnlijk alsnog te veel...
Toen met de bus weer terug, Lisanne ging even met de kids kletsen en ik snel een verjaardags kaart voor haar in elkaar gezet (die kan je hier niet kopen, dus ja, dan moeten we creatief zijn..), daarna met Arifin een taart gehaald en daarna hadden we de party! Yuli had nog cola gehaald, want ja, wat is taart zonder cola ;) Zij vond het helemaal fantastisch (wow mijn naam staat zelfs op de taart!! En mijn leeftijd in kaarsjes!! De laatste keer dat ik zo'n taart had was toen ik 6 werd ofzo haha), de kinderen vonden het super en de taart was zelfs lekker! De jongens hebben ook nog een Nias liedje voor haar gezongen, echt heel lief!

Na het eten, waar Ganda even zn best op heeft gedaan, nasi goreng, gefrituurd ei (heel vet, wel lekker) met tomaatjes, zag er echt heel mooi uit, zei Lisanne ineens, denk je dat ik hier wat langer kan blijven? Dat ik hier blijf totdat ik naar Bali ga? Vind het hier wel heel gezellig eigenlijk :) Dus zij Ganda en Yuli vragen, die vonden het in principe goed, maar Sylvie moest het ook goed vinden, die gebeld, toen gemaild want het beltegoed was op.. Eerst was het van nou nee dat kan niet, maar toen was het, maar wat denk je te kunnen doen dan voor de kinderen? Dus zij weer terug mailen en vanochtend had ze een mail dat het mocht! Dus ze heeft nu mijn rugtas met wieletjes mee en haar grote hike tas staat hier nog, met haar ipod :D en okay, zij heeft mijn mp3 maar nu kan ik nog wat vaker naar glee luisteren haha
Op dit moment is ze onderweg naar Medan, morgen naar Sulawesi voor haar visum en dan komt ze weer terug :D
Ze gaat via Jakarta en als ze dan een stempel krijgt voor 2 maanden, kan ze wat langer in Bali blijven en kunnen we elkaar daar weer zien en misschien samen mijn verjaardag vieren haha

Okay, nu ben ik er wel klaar mee, had vanochtend al een deel getypt, toen na het eten verder en het is nu bijna 3 uur!! Heb last van mn ogen, dus ik ga afsluiten, hoop dat het duidelijk was haha
Oh en Myr, had verteld toch, dat Manis zwanger was, ze is gister bevallen!!! De pups zitten nog helemaal in het hol verstopt maar over 2 weken ofzo gaan de ogen open en zullen ze eruit gaan kruipen!! :D:D Ja ik zal foto's maken ;)
En mam, je kaartje is aangekomen! Oh en zou je kunnen kijken naar een lakenzak voor mij, als ik in Bali het zo goedkoop mogelijk moet gaan doen, weet ik niet hoe dat dan gaat met de hygiene, en misschien een oude kussensloop??? :)
En Bontsje, Thailand gaat niet meer lukken, te weinig geld, ticket naar en van Bali lukt nog, maar meer echt niet.. Hoop dat ik Bali ga overleven, zo goedkoop mogelijk slapen en eten, fruit op de markt is heel goedkoop dus zo moet ik ook wel kunnen overleven ;)

Heel veel liefs Kim

ps, had het er laatst met Lisanne over dat we ons af en toe echt freaks voelen, continu via facebook en hyves reageren op alles en iedereen en blij zijn met elke reactie van iedereen! En dat haar zus, die een paar maanden in Afrika heeft gezeten, op elk verslag reageerd, omdat ze dus weet hoe het voelt als je ineens alleen aan de andere kant van de wereld zit, terwijl je 'thuiswereld' gewoon door gaat met de dagelijkse dingen. Wat voor jullie misschien niet zo bijzonder lijkt, maar goed, ik word tegenwoordig al blij van het tandenpoetsen bij een wastafel, dus ik vind ALLES leuk om te horen ;)
Dus dit is een niet zo stille hint aan jullie om af en toe een reactie te plaatsen of te mailen of gewoon iets haha ;)
En mam en Hillie, tegen jullie wil ik gewoon even zeggen dat ik heel blij ben dat jullie ELKE keer reageren, want het betekent voor mij een hoop :) Dus dank jullie wel :)
(mam, vandaar dus dat ik de vorige keer lichtelijk beledigd was dat je nog niet had gereageerd want ik ga er op zitten wachten.. :P)







  • 09 April 2011 - 08:53

    Lizet:

    heej kim,

    Wat gaaf zo'n jungletocht, lijkt mij heel zwaar maar ook echt heel gaaf, is toch wel iets wat je niet snel nog een keer zal doen....denk ik...

    maar iig het klinkt nog steeds heel erg leuk allemaal! en ookal kom je alweer bijna terug het duurt toch nog zo lang! :P maar je moet gewoon nog heel veel koele dingen gaan doen en dan krijgen wij allemaal jaloersmakende verhalen te horen, lezen:P

    heel veel plezier nog en ik kan niet wachten op je volgende verslag!

    groetjes en liefs lizet

  • 09 April 2011 - 16:04

    Mama:

    Hey pretty girl,

    Ik ben er echt even voor gaan zitten, en ik heb genoten!!! Wat een geweldige ervaring, zo'n jungletour, dit vergeet je de rest van je leven niet meer, fantastisch!
    Het zal zeker wennen geweest zijn om weer Nederlands te praten (en belgisch, australisch, engels) maar dat vond je vast wel fijn. Ik ben benieuwd hoe je praat als je terug bent, zal wel een mengelmoes worden :-)
    Maar we zullen elkaar vast wel weer begrijpen.
    Leuk ook, al die contacten. Dit heb je ook wel even nodig denk ik, als je al zo lang voornamelijk in het weeshuis zit. Nu kom je allerlei mensen tegen, dus ook weer leuke ervaringen.
    Ik denk dat niet alleen Bonokhi jou mist als je weer weggaat, maar de rest ook zeker wel. Je was toch hele dagen aanwezig, dus ze zijn erg aan jou gewend geraakt. En uit alle verslagen te horen, zijn ze ook erg wijs met jou, dus het afscheid zal best wel even moeilijk worden. Maar je kan natuurlijk blijven mailen, kaartjes sturen, en wie weet, misschien ga je wel weer een reis naar Indonesie plannen.....

    Het eten daar klinkt ook wel heel lekker, heb je wel gevraagd wat voor kruiden ze daar gebruiken? De fruitlunch ziet er in ieder geval heel lekker uit, en zo mooi opgemaakt ook. Geloof niet dat ik dat bij een picknick zou doen ;-)

    En de aandacht van al die mannen: jullie hadden het zelf ook al gezegd: you look pretty! Dat zagen die mannen natuurlijk ook wel. Maar jullie zijn blijkbaar 'mans' genoeg om ze op afstand te houden. Zie de aandacht maar als complimentjes.

    Wel fijn dat Lisanne langer mag blijven, wanneer gaat zij naar Bali? Zijn jullie daar dan ook bij elkaar in de buurt? Zou wel leuk zijn als zij er is om jou verjaardag te vieren. Ben wel blij dat ze een leuke verjaardag heeft gehad. Ik ga ook nog wel even op haar verslag kijken voor haar kant van de tocht!

    Ik weet nu even niet zo goed meer waar ik op reageren moet, en om het hele verslag nu nog een keer te lezen? Doe ik natuurlijk wel, maar nu even niet meer, moet met het eten aan de gang.
    Ik ga in ieder geval op zoek naar een lakenzak, en dan stuur ik die z.s.m. naar je toe. En een kussensloop.

    O ja, heb je alle foto's op internet gezet of ook nog op een stickje staan? En de filmpjes en zo? Want daar ben ik natuurlijk ook heel nieuwsgierig naar :-)

    Veel liefs, en veel plezier met Lisanne

    Dikke tût van mij

  • 11 April 2011 - 14:17

    Janine:

    Heee kim, wat een leuk verslag zeg! :) (jaaa ik lees hem nu pas, want ik ben weer helemaal wakker als je snapt wat ik bedoel :P) Die indostralian guy vind ik echt tof haha, leuke foto's ook! Echt een avontuurtje daar, ben nogsteeds jaloers op je! Wel super gezellig voor je dat Lisanne daar ook blijft!

    Nou meis, veel plezier en tot snel via mail etc!
    xxx

  • 12 April 2011 - 15:21

    Opa En Oma:

    Hallo lieve Kim, Hebben jou verslag van de jungletocht een paar keer gelezen. Wat kom jij terug met vele verhalen en belevenissen. Maar zolang je daar nog bent geniet er volop van. Wij zijn al weer twee weekeinden naar de caravan geweest en hebben er van genoten. A.s weekend kunnen wij niet omdat oma maandag 18 april jarig is. Wij hebben nog geen antwoord van jou gehad of jij onze reacties op de reisverslagen wel hebt ontvangen. Lukt dat nog wel??
    Wij kijken nu al wel weer uit naar het volgende bericht van jou. Geniet er van en veel liefs en een dikke knuffel van oma en opa.

  • 13 April 2011 - 05:25

    Hillie:

    Voor als je denkt, waar blijft ze nou... Nou... Ik moet het nog lezen hoor. Doe ik snel natuurlijk. Hihi. Karst vond de foto van dat hagedisje of wat het is geweldig. Tot snel weer. Groetjes daar van Karst en mij

  • 13 April 2011 - 18:41

    Hillie:

    Eindelijk!!!!!!!!! Ik heb het uit!! Jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetje wat een verslag. Geweldig verhaal weer. Lijkt me best cool om zo'n jungletoch te maken. Helaas heb ik het niet zo op met fruit en gekke dingen enzo dus ik zou daar geheid verhongeren... Ik wil best een leguaan tegenkomen hoor. Niet zo'n bijtende variant natuurlijk. Hihi.

    Nou meis, geniet van de tijd dat je daar nog bent en doe zo veel mogelijk. Je weet nooit hoelang het nog duurt voordat je er weer zult zijn.

    Liefs, Hillie

  • 16 April 2011 - 11:26

    Moeder Lisanne:

    Beste Kim,
    Wat een geweldig verslag, van Lisanne al één en ander gehoord en gelezen. Met jouw verslag wordt het beeld nog completer. Geweldige jungle tocht hebben jullie gemaakt, spannend en avontuurlijk.
    Dank je wel dat je Lisanne zo'n gezellige verjaardag hebt bezorgd met taart en kaart. Haar eerste verjaardag zonder familie. Zou leuk zijn wanneer Lisanne met jouw verjaardag er ook is. Wanneer ben je jarig? Jij hebt gelukkig wat meer foto's op je site staan, zien we onze dochter ook.
    Kim, veel gezelligheid samen, ik hou ook jouw verslagen in de gaten.
    Groeten Wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Samosir

Indonesië

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2011

Surfcamp, bday en almost home!!

14 Mei 2011

Bali

08 Mei 2011

Afscheid..

27 April 2011

Geestverdrijving, fotoshoot en Arifin's operatie

20 April 2011

Puppylove
Kim

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 707
Totaal aantal bezoekers 37786

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Stage in Manchester

10 Januari 2011 - 01 Juni 2011

Indonesië

Landen bezocht: