Bruiloft - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Kim Es - WaarBenJij.nu Bruiloft - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Kim Es - WaarBenJij.nu

Bruiloft

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

26 Maart 2011 | Indonesië, Samosir

De kinderen die op de middelbare school zitten hadden deze week vakantie, omdat klas 3 big tests had. Gok examens ;)
Maar goed, maandag moest Marinus spelen op een bruiloft dus de andere kinderen maakten zich ook klaar om te gaan, want een bruiloft betekend feest en gratis eten en drinken.
Of ik ook mee wou.. Naja aangezien ik de bruiloften en begrafenissen alleen nog maar van een afstandje had gezien, graag! Uiteraard was het weer in de kerk, weet niet hoe ze het doen, maar dit is nu al de 3e keer dat ze mij in een kerk hebben weten te krijgen, iets wat mensen in Nederland en/of op vakantie vele malen geprobeerd hebben (alleen die keer met school ben ik soort van vrijwillig gegaan omdat je er een opdracht moest doen..) en hier trap ik er elke keer weer in. Maar goed, ik moet wel toegeven dat de vibe die ik hier krijg anders is dan de oude kerken, die mijn moeder altijd zo graag wil bezoeken op vakantie. Ik heb echt iets tegen oude kerken, nieuwe kerken vind ik minder erg, maar in de oude kerken, wat vol hangt met gouden pronkstukken en allerlei andere versiersels.. Hoeveel mensen ze daar vroeger wel niet voor afgezet hebben om dat te bereiken.. Voor dat geld hadden ze beter mensen te eten kunnen geven ipv een mooie kerk bouwen.
En dat is hier wat de mensen doen. Tijdje terug kwamen ze langs met een doos eten, basic stuff wat uiteraard met open armen ontvangen werd!

Maar goed, terug naar mijn bruiloft verhaal.. Om 10 uur zou het beginnen, maar om kwart voor ging eerst Mesieli met een handdoek naar de wc en Arifin zat ook al met een handdoek klaar en een handdoek, betekend een grote boodschap.. Dus om half 11 kwamen we bij de kerk aan, het was al begonnen dus we konden niet naar binnen.. Eerst een tijdje buiten gezeten (een van de weinige ochtenden afgelopen week dat het mooi weer was..), blijkt dat daarachter een tehuis zit voor 'crazy people', 1 daarvan kwam steeds even een kijkje nemen over het muurtje wat de kinderen hilarisch vonden..
Enfin, ik wou toch wel graag even een kijkje nemen en aangezien ik een toerist was, zeiden de kinderen dat ik wel even naar binnen kon, maar zij niet (heeeel vaaag..), maarja, ik wou niet echt alleen naar binnen gaan, dus Delima mee, zij foto's maken, toen ik nog wat foto's maken en weer naar buiten. Uiteindelijk toch weer terug gegaan en toen konden we ineens wel naar binnen.. Ik snapte er weinig van, maar was allang blij, want hoe gelukkig ik ook mag zijn met mijn camera, inzoomen en donkere ruimtes leveren over het algemeen niet echt mooie foto's op, beetje jammer..
Ik denk dat het de dominee's vrouw was (weet echt niet hoe ik haar moet noemen, maar ze is in elk geval belangrijk in de kerk..) die de mensen huwde, de dominee stond samen met ons achterin en zodra hij mij zag gaf hij mij een hand.
Toen was het tijd voor de gasten om het bruidspaar te feliciteren, de muziek ging luider dus een paar mensen stonden te dansen met de kleine kinderen, die echt zoo schattig waren! Een meisje, met vage paarse vlekken op haar gezicht, geen idee hoe wat waar en waarom, maar elke keer als ik haar de foto's van haarzelf liet zien, ging ze het scherm kusjes geven!
En het andere meisje, gaf me elke keer als ik niet keek, een klap op mn been om aandacht te vragen :P
Uiteindelijk ben ik nog samen met Arifin de hele familie langs geweest om ze een hand te geven, geen idee wat ik moest zeggen. Nog wel gevraagd aan Delima, maar die vond dat ik beter niks kon zeggen haha
Daarna de kinderen nog even met de dominee's vrouw op de foto gezet, toen ik van Delima samen met haar op de foto (waarna ik van haar ook gelijk een hand kreeg met een God bless miss..) en buiten gekomen wou de dominee ook nog samen met mij en zn vrouw op de foto! Met mijn en met zijn camera een foto gemaakt.. Somedays I just feel like a total celebrity! (zij waren namelijk niet de enigen die die dag met mij op de foto wilden.. :P)
Het feest ging verder in Semanindo (waar ook dat batak 'museum' was en dus meer dan een half uur rijden was..) dus ben met de kids, behalve Marinus (die met de mensen van de kerk mee reed), terug naar huis gegaan want we hadden honger! En we waren net op tijd terug want de rest van de dag heeft het alleen maar geregend..

Anyway, de rest van de week was rustig, aangezien het voornamelijk regende, dus veel uno gespeeld en een paar films gekeken. Als ze vakantie hebben mogen ze tv kijken, maar zodra de jongere kinderen, die wel naar school moesten, thuis kwamen moest de tv weer uit, want zij hadden geen vakantie.
Woensdag met Delima boodschappen gedaan, maar op woensdag is altijd de traditionele markt, blijf het vreselijk vinden om dan te moeten rijden. Dikke file, het is bijna overal 1 richtings verkeer maar daar trekt niemand zich wat van aan, ik ook niet, waardoor ik een kleine botsing had. Ik zag eindelijk een gaatje, dus ik gassen, maar de bus vond dat hij eerst mocht, ook al wat ik er bijna door heen, dus toen had ik nog een heeeeel klein gaatje waar ik door kon, waardoor ik met mijn stuur tegen de voorkant van zijn auto kwam.. Maar goed, lekker vrolijk doorgereden, tot de volgende file uiteraard ;)

Oh ja, kreeg ook weer een pakketje van mn moeder :D Bonokhi heeft het woordzoeker boekje toegeeigend! En Delima de vorige die je stuurde! Dus die zitten nu bijna de hele dag woordzoekers te maken, met lineaal! Delima vertaald van alle nederlandse oplossingen nu de woorden naar het indonesisch, dus ook zij is nu nederlands aan het leren. Mesieli begroet me nu af en toe met een goedemorgen en Bonokhi heeft de woorden 'goedzo' 'ik' 'jij' en 'gek' geleerd dus hij noemt me nu regelmatig gek, of jij gek.. :P
Heb ook de cd-rom engels geinstalleerd, ze vinden het allemaal mega interessant, al is het voor Darman en Yulifao nog wat te moeilijk, de rest heeft hier soms al moeite mee! Ik soms ook haha, er zit ook een dictee opdracht bij, maar dat is niet altijd goed te verstaan, zo verstond, people use fridge for breakfast en sweets.. Vond het maar een vage zin, maar goed.. Bleek dat het, people use fruit for breakfast in sweden, moest zijn XD
Ach ja, we konden er allemaal wel om lachen!
Bedacht me trouwens ook, mn moeder zei laatst wel leuk dat als mensen iets van een kaartje of wat dan ook willen sturen, het is niet zo duur, maar volgens mij heb ik het adres nergens online gezet, dus mochten er mensen zijn die nog wat willen sturen, naar mij of de kinderen, het adres is:
Lembaga Panti Asuhan ''SITINORAITI''
Jl. Dr. Adrianus Sinaga
Pintu Sona
Pangururan - Samosir
Sumatera - Indonesia

Donderdag even met Marinus te touren geweest, ben nu al met Bonokhi en Delima weggeweest en wil ze eigenlijk allemaal een keertje erop uit nemen.. Ik laat ze allemaal kiezen voordat we het terrein verlaten, links (richting Pangururan) of rechts.. En ze kiezen allemaal rechts haha. Maar goed, de beide jongens vonden het fantastisch om op avontuur te gaan, elk bergweggetje willen ze in, ik vind het af en toe doodeng, maar zij hebben lol en zien zo nog eens wat van de wereld ;)

Gister heb ik ongeveer de hele dag op bed gelegen, liep al een paar dagen met hoofdpijn rond, wat elke dag erger werd.. Heb ook heel slecht geslapen deze week omdat ik of steeds niet kon slapen door de honden, of door ze werd wakker gemaakt.. Dus was best wel kapot.. Gordijnen dicht en met oordoppen wat op bed gelegen, half liggen slapen en zodra ik er weer even uit ging, moest toch eten, wist ik niet hoe snel ik weer terug mn bed in moest kruipen :S plus dat ik ook lichtelijk misselijk was en ik de vorige keer dat ik ziek was nog te goed kan herinneren, vond ik op bed liggen wel een veilige oplossing haha
Alleen beetje jammer dat het sinds gister gigantisch is gaan waaien, waardoor het echt mega koud is! Boven alle ramen zitten ventilatie ehm stukken, afgeschermd met gaas tegen de beestjes, maar mijn raam kijkt uit op het meer, waar de wind vandaan komt, dus mijn klamboe was heerlijk mee aan het wapperen in de wind. Om 3 uur werd ik wakker, dit keer niet van de honden, maar omdat ik het ontzettend koud had! En dat terwijl ik al in een lange broek en tshirt met lange mouwen sliep! Maar goed, deken van het andere bed afgetrokken en ik had het weer warm! Uiteraard vonden de honden het toen tijd om te laten horen dat zij er ook nog waren *zucht*
Vandaag gaat het wel weer beter, al dacht ik vanmiddag echt even dat ik zou gaan overgeven! Had mn haar alvast vastgebonden, just in case! Ben toen gaan liggen, mie kuah gegeten en sindsdien gaat het wel weer goed! Dus vanavond ook maar weer lekker vroeg mn bed in, gister lag ik al om 8 uur.. Echt, mijn weekenden zijn niet meer zoals ze vroeger waren haha

Verder wil ik graag nog wat leuke opmerkingen van mijn lieve zusje citeren.
Ergens in juni vorig jaar zijn we met zn 3en naar Duitsland gegaan, onze laatste gezamenlijke vakantie omdat ik naar Amerika zou gaan voor een jaar.. Ja dat ging dus niet door, maar dat werd 3 maanden Texel en nu 5 maanden Indonesie.. Dus ben alsnog heel blij met die vakantie, vond het beregezellig! Vooral op de rondvaart boot! En daar heeft Myrna een paar opmerkingen gemaakt die ik toen in mijn telefoon heb gezet, want ik vond ze geniaal haha
En die stonden nog in de telefoon die ik nu mee heb XD
Dit is van op de rondvaartboot, Myrna ging achteruit..
'Ik dacht dat we gekeerd waren, ik ga nog steeds achteruit!'
'Kim, snel je bier opdrinken, kunnen we halve liters bestellen!'
Varen we vooruit..
'He nu ga ik weer achteruit'
Over engelse motorrijders;
'He deze hebben het stuur wel aan de goede kant!'

Ze heeft af en toe haar Jessica Simpson momentjes, maar verder is ze wel lief ;) *luvuMyr*

Liefs Kim

Ps ik ben er sinds deze week ook achter dat mijn oma niet van Jakarta komt (wat ik mijn hele leven gedacht heb..), maar dat ze uit Medan komt! Dus ik ben niet alleen op het goede eiland! Ik zit ook nog eens in de juiste cultuur, want mijn oma was dus Batak!!! :D

  • 26 Maart 2011 - 11:30

    Myrna:

    In my defense: Ik had wat teveel biertjes op (A).. Maar Kim ook ;)..

  • 26 Maart 2011 - 11:35

    Kim Van Es:

    Die over de engelse motorrijders was toen je nuchter was!! :P
    En ik was misschien niet helemaal helder, maar wel helder genoeg om jouw geniale opmerkingen te noteren ;)

  • 28 Maart 2011 - 05:12

    Hillie:

    Ik kan me al bijna voorstellen hoe het in die auto is geweest met jullie tweeen... Arme mams... Hihi. Maar, voor ons leesplezier, altijd leuk om deze dingen te noteren voor later. Groetjes

  • 28 Maart 2011 - 17:33

    Mama:

    Oke, je hebt me terecht gewezen, ik had jou reisverslag al wel gelezen (en heel erg gelachen en toen Myrna geroepen), maar ik had nog geen tijd gehad om een berichtje achter te laten.
    Ik blijf genieten van jou mailtjes, ze zijn elke keer weer leuk om te lezen.
    Waar ik vooral om moest lachen was dat je alweer in een kerk was geweest :-). Ik heb het regelmatig geprobeerd, maar het is mij inderdaad nooit gelukt om jou mee naar binnen te krijgen. Maar ja, vreemde ogen dwingen, en het zal daar ook wel anders zijn dan in Europa.
    Het is ook wel heel leuk dat je zomaar bij een bruiloft mag aanschuiven, hoef je hier niet te proberen volgens mij.
    Ik ben blij dat het pakketje goed ontvangen is, en dat jullie er allemaal weer blij mee zijn. Het volgende pakket is alweer onderweg, met nog veel meer leuke spulletjes. En lekkere :-)
    Toch blijft het vreemd om te horen dat je het daar koud hebt gehad, bij 32 graden. Wij hebben hier nog nachtvorst, er zit 's morgens een laagje ijs op de auto's. Da's pas koud!
    Je weekendjes zoals je hier gewend was, haal je straks weer dubbel en dwars in, denk ik, misschien ga je dan wel weer terug verlangen naar Pangururan waar je zo lekker vroeg naar bed kon gaan.
    Ik kijk nu al weer uit naar je volgende verslag, en van jou uitstapjes met de jongens.
    Nog een paar dagen, dan kan je weer volop Nederlands praten! Veel plezier alvast met Lisanne, en feliciteer haar maar als ze jarig is. Tot wanneer blijft ze bij jou? Kan ik haar nog een kaartje sturen of is dat al te laat?

    xxx

  • 02 April 2011 - 16:53

    Bonny:

    Hey Kim,

    Wat leuk om weer een verhaal van je te lezen! en hoe vroom van je, alweer naar de kerk!

    Hoe lang blijf je nog in het weeshuis voordat je rond gaat reizen? en ben je nog van plan om naar Thailand te gaan?

    Hier is het ondertussen ook heerlijk weer! Ik heb vanmiddag alweer lekker in Scheveningen doorgebracht!

    Tot snel!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Samosir

Indonesië

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2011

Surfcamp, bday en almost home!!

14 Mei 2011

Bali

08 Mei 2011

Afscheid..

27 April 2011

Geestverdrijving, fotoshoot en Arifin's operatie

20 April 2011

Puppylove
Kim

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 37788

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Stage in Manchester

10 Januari 2011 - 01 Juni 2011

Indonesië

Landen bezocht: