Dag 2 - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Kim Es - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Kim Es - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

13 Januari 2011 | Indonesië, Samosir

Nou het aanpassen gaat wel prima eigenlijk.. Beetje het vakantie gevoel, maar dan wat langer ;)
Gister ben ik met de 2 jongste kinderen naar de markt geweest, Ganda zei dat het een echte traditionele markt was en dat ik mn camera maar moest meenemen.. Werkelijk waar ik ben nog nooit zoveel aan/nagestaard!! Iedereen keek, voelde me echt de rijke westerling (wou dat ik rijk was dan was het een terecht gevoel..), dus op de markt durfde ik ook geen foto's te maken haha
Dat was trouwens ook een hele bijzondere ervaring.. Er waren overal verhoogde vierkante plateaus, waar mensen met hun spullen op zaten, sommigen lagen te slapen, volwassenen en kinderen. Tussen de plateus was soms pad, soms een dikke geul met heel veel afval. Vrouwen die een of ander soort tabak ofzo zaten te kauwen waardoor ze een hele rode mond/tanden hadden. Maar het ergste vond ik nog wel de plekken waar ze vis en vlees verkochten, omg dat stonk! Plus het lag daar ook open en bloot, overal vliegjes enzo, ben er ook maar zo snel mogelijk voorbij gelopen!

De kinderen hebben soort van pisang goreng gekocht (gefrituurd iets met banaan..) en toen zijn we met de becak (brommer/motor met zijspan) terug gegaan, was wel even lekker die frisse wind.. Maar echt overal ligt afval, wat ook te ruiken is, die geur word afgewisseld met de geur van barbeque/grill. Er zijn heeeel veel eettentjes.
Wat ook anders is, is dat de kinderen hun eigen tafel dekken en daar eten en de volwassenen zitten aan de kleinere tafel in de keuken, met ons eigen eten. Wel hetzelfde, maar soms staat er ook iets op 'onze' tafel wat dus niet voor de kinderen is.

Voor het eten gingen een paar kinderen nog even zwemmen, ik had een brigadeklos mee, voor hen, waar ze echt dikke lol mee hebben gehad! Heb er foto's en filmpjes van, maar ik kan ze niet uploaden.. Alhoewel, gister zat ik steeds op internet via opera, en nu via firefox waarmee ik wel op hyves kan, dus misschien kan ik nu wel foto's uploaden.. Maar goed, dat vonden ze echt heel erg leuk!
Na het eten heb ik ze de andere cadeaus gegeven, vooral Ganda in een holland kookschort vonden ze erg grappig, lijkt natuurlijk net een jurkje ;)
Ze waren erg blij met Set, wat we de hele avond gespeeld hebben haha en vanmiddag weer :)

Waar ik ook heel erg aan moet wennen zijn alle beesten, er lopen hier 8 honden, 3 volwassen en 5 van 3 maanden. Echt heel schattig maar ze zitten onder de vlooien en sommigen hebben een blauwe tong, volgens mij niet echt gezond.. Maar wat ik wel weer mooi vind, hier hebben ze geen dogwhisperen nodig want de honden worden hier gewoon behandeld als honden, ze mogen niet naar binnen, hebben geen naam, fluiten of sissen is genoeg als commando. Ze krijgen 's middags en 's avonds de leftovers van ons eten. Er lopen hier een stuk of 20 kippen rond, vooral de hanen zijn 's ochtends leuk.

Ook grazen voor het huis buffels.. Ze zijn geloof ik wel van mensen, maar die lopen een beetje de waterkant af voor het lekkerste gras.. En alle vliegen natuurlijk. Pf, voor de mensen die nog niet weten hoe mijn huid reageert op muggenbulten, ze worden ENORM! En daar heb ik nu een stuk of 5 van. Ganda heeft ze al een paar keer met een soort van vicks ingesmeerd, zo ruikt het in elk geval, dan voel het even beter maar ze gaan niet weg :(

Vanochtend heb ik samen met Ganda en Juli mijn Indonesisch geoefend, ik heb zo'n cursus gekocht via bol.com en heb samen met hun wat opdrachten gemaakt. Ze zijn alleen een beetje erg enthousiast met het mij leren, ik kan het echt allemaal niet onthouden!! Maar goed, ik heb nog 4 maanden de tijd om het te leren ;)

Mam, ik ben blij dat ik zoveel geld terug krijg van KPN! Want ik wil eigenlijk een bezoekje brengen aan zuid-oost Sumatra, waar Aziatische olifanten te vinden zijn :D
Ze hebben me ook verteld dat op dit eiland tijgers en neushoorns leven, en veel verschillende apen. Maar gelukkig hebben ze de eerste 2 nog nooit in het wild gezien!
Maar ik kan daar komen met de bus, waar ik dan 2 dagen over doe, of ik moet via Medan met het vliegtuig naar Jakarta en dan met de boot heen en weer. Maar dat is dan wel sneller ;) Plus ik ben nu toch helemaal gewend aan vliegen, alsof ik in de auto stap :P

Vandaag ben ik met Ganda Pangururan in geweest, naar het politie bureau, staat daar zo'n agent buiten in een soort van Michael Jackson outfit, dus of zij zijn door hem geinspireerd of Michael Jackson door de Indonesische politie.. Goud met witte riem, jasje met allemaal bling bling.. Heel bizar.
Maar goed, dan zit je daar binnen, het moet doorgegeven dat ik hier zit, lijkt op een grote betonnen schuur, gaten in de muren en vloer, wat houten tafels met plastic stoeltjes. Ik moest een lange broek, schoenen en een bloesje aan. Ganda had ook een echt Batak bloesje aan en nette schoenen, want je mag daar niet op slippers naar binnen..

Morgen gaan we naar TukTuk met de schakelbrommer, is ongeveer een uur rijden, volgens Juli zijn daar ook mensen die een beetje nederlands kunnen, dus ik ben benieuwd!
Ik ben haar ook nederlands aan het leren, al kent ze zelf ook al wat woorden. Zij komt van het eiland Ambon en daar zeggen ze opa en oma ipv de indonesische namen daarvoor ;) maar haar oma sprak vroeger nederlands dus zij heeft nog een paar woorden onthouden :)

Nou dit is wel weer genoeg voor vandaag, ik ga weer opzoek naar muggenspul, ik zit alleen maar te krabben, volgens mij heb ik er weer een paar nieuwe bij :(

Oh en mam, je had het over dat je misschien iets op wou sturen? Mocht je dat willen doen, of andere mensen.. Schoolspullen zoals schriften enzo zijn handig, ze spelen veel buiten, dus misschien spelletjes voor buiten of in het water.. Nou oant de volgende keer!!

Veel liefs en groetjes!!

  • 13 Januari 2011 - 14:07

    Wobina,:

    Hoi Kim, Fijn dat je goed aangekomen bent. Het was waarschijnlijk een lange en vermoeiende reis. En nu acclimatiseren. Zal vast even duren, maar als ik je verhalen lees denk ik dat dat wel zal lukken. Ook de taal zal wel wennen.
    Geniet vooral van alle nieuwe indrukken die je op zult doen. En vooral van het klimaat.

    Veel liefs uit een druilerig Assen.
    We kijken uit naar je volgende belevenissen.
    Rob, Wobina en de kinderen.


  • 13 Januari 2011 - 17:59

    Hillie:

    Hey. Goed zeg allemaal. Karst moest maar even stil in een hoekje zitten zodat ik je verhaal vandaag even kon lezen. Heel zielig maar het is ook zo'n lang stuk ....
    Fijn dat het daar goed met je gaat. Geniet er van daar en leer maar zoveel mogelijk. Je krijgt niet vaak deze kans. Tot laters.

  • 14 Januari 2011 - 10:11

    Sijtske:

    Hoi Kim,
    Heb net je hele verhaal zitten lezen.Zo te zien vermaak je je wel op de muggen na. Wat en belevenis zeg. Gelukkig is de lange reis allemaal goed gegaan maar dat had ik al van je moeder gehoord.Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal. Veel plezier nog en geniet van alles.Dikke tût van John en Sijtske

  • 14 Januari 2011 - 11:10

    Janine:

    Echt super tof kim! Wat een leuke verhalen ook, ben natuurlijk super jaloers ;)! Ik verheug me al op je volgende verslag!
    Liefs Xx

  • 14 Januari 2011 - 14:52

    Marian:

    Leuke foto! Zijn daar veel van dit soort tamme aapjes?
    Heb je een nieuwe rugzak?

    xxx

  • 15 Januari 2011 - 02:15

    Kim:

    Hoi mam :)
    Ze zitten daar gewoon langs de weg, net als met eendjes, als je ze eten geeft zijn ze je allerbeste vriend ;)
    De tas is van Ganda, die van mij heeft extra gewicht door die wieletjes, dus ik moest deze maar gebruiken.. Heb geprobeerd meer foto's te uploaden, maar gaat niet zo goed.. En ik kan maar 10 foto's online zetten :S

  • 15 Januari 2011 - 08:37

    Marian:

    Dus je maakt al een hoop vrienden
    , wel leuke vrienden zo te zien. Jammer dat je niet meer foto's kan plaatsen. Zou je niet zo'n fotoalbum kunnen maken, zo één die je al eerder hebt gemaakt bij Mijn Album.nl? Als dat zou lukken, hoef je ze ook niet allemaal op de camera of USB te bewaren. En kunnen wij hier allemaal met jou mee genieten, want ik heb al wel gezien dat het werkelijk een prachtig land is. Heb ook op de site van het weeshuis gekeken, daar staan heel veel foto's van de omgeving en de kinderen op. Erg leuk om te zien, en het geeft een goede indruk van waar jij bent.

    xxx

  • 15 Januari 2011 - 13:24

    Lizet:

    heej Kim, Wat een geweldig avontuur is het alleen al om daar te komen als ik het zo lees. Wel echt supergaaf dat er daar allemaal dieren zijn die we hier nooit in het wild zien, dat wisten we natuurlijk wel maar nu maak jij het allemaal echt mee. Maar heel veel succes nog met de muggenbulten en we wachten op meer foto's als dat nog gaat lukken. Veel plezier!!!

    Robert & Lizet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Samosir

Indonesië

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2011

Surfcamp, bday en almost home!!

14 Mei 2011

Bali

08 Mei 2011

Afscheid..

27 April 2011

Geestverdrijving, fotoshoot en Arifin's operatie

20 April 2011

Puppylove
Kim

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 37829

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Stage in Manchester

10 Januari 2011 - 01 Juni 2011

Indonesië

Landen bezocht: