De kapper - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Kim Es - WaarBenJij.nu De kapper - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Kim Es - WaarBenJij.nu

De kapper

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

16 Februari 2011 | Indonesië, Samosir

Afgelopen zaterdag heb ik met de jongens een berg wandeling gemaakt, van Ganda moest ik een vest aan, vanwege de muskieten. 'Neem je wel genoeg water mee?' Uiteindelijk mn tas maar gepakt, 2 flesjes met water, flesje sap, autan, camera, wc papier (you just never know) en ik was ready to go! De jongens hadden natuurlijk helemaal niks mee. Maar goed, buiten gezichtveld, vest uitgetrokken, mn armen met autan ingesmeerd, de jongens nieuwsgierig kijken wat ik aan het doen was en wouden natuurlijk ook ingesmeerd worden. Heppy was aan het dj-en met mijn telefoon. Ze vonden dat ik mijn telefoon maar in het engels moest zetten, want ze begrepen er niks van, en aangezien ik ook steeds spelletjes op hun telefoon speel (die van mij heeft geen :( ) ben ik maar zo aardig geweest om em in het engels te zetten. En sindsdien ben ik mn telefoon steeds kwijt en kan ik elke dag nieuwe foto's bewonderen :P
Maar goed, na 10 minuten wandelen begon mn hand te jeuken, ja hoor! Armen en benen netjes ingesmeerd, dus pakken ze mn handen! Die ook maar ingesmeerd en we konden weer door :) Op gegeven moment sprinten alle jongens richting een boom, mangga mangga. Een mango boom :)
Uiteindelijk een paar uur onderweg geweest voordat we de top bereikt hadden, wat een dom plan om met verschrikkelijk mooi weer een bergwandeling te gaan maken.. OMG ik was compleet kapot en bezweet toen we eindelijk boven aankwamen! Maar wat een mooi uitzicht!!!! En toen moesten we weer naar beneden, naar boven is zwaar, maar naar beneden is gewoon eng! Onderweg nog koffie zien groeien en geproefd! We kwamen door een dorpje, paar vrouwen riepen gelijk naar Marinus waar ik vandaan kwam, dus hij heel droog, van de berg ^^
Rond een uur of 5, half 6 waren we weer terug, zijn iets van 3 uur onderweg geweest, heel veel mooie foto's gemaakt! Thuis nog even een heerlijke verkoelende duik genomen :)

Maandag, met valentijn eindelijk een ijsje gehad!! Was de hele week al op zoek geweest naar ijs in Pangururan, nergens hadden ze wat, elke dag hoorde ik de ijscoman, maar ik zag em nooit. Ik had nieuw beltegoed nodig, een sms naar Nl kost mij 600 rupiah, oftewel 4 cent *grin* maar goed, als je dat te vaak doet, gaat je btg wel snel op.. We reden weer terug en Ganda stopt bij de bank, maar naast de bank was een winkeltje, ik stapte af, zie de bak met het ola teken staan (hier heet het weer anders), big smile, ren er bijna op af haha. Uiteindelijk 10 ijsjs gekocht (Ganda wou niks), de kinderen en Yuli blij gemaakt. Daarna werd ik nog een keer blij verrast met een pakketje uit Nederland! :D

Voordat ik wegging heeft Ria mij een stukje laten lezen, of iemand die helemaal gek werd van mensen die op reis ging en vervolgens aan iedereen lieten weten dat ze slippers gekocht hadden. Alsof ze dat ook verteld hadden als ze nog in Nederland waren.
Het was opzich een grappig stukje om te lezen, maar goed, ik heb zoiets van, als je dat niet wilt weten, moet je het ook niet lezen XD
Want truth is, slippers kopen in Nederland en slippers kopen in Indonesie, zijn 2 compleet verschillende ervaringen. Ten eerste weet je in Nederland van te voren de prijs al, de periode waarin je slippers kan kopen is niet hetzelfde en de omgeving waarin je de slippers koopt is niet hetzelfde.
Net zoals naar de kapper gaan. In Nederland is dat de normaalste zaak van de wereld, niet echt noemens waardig over het hoe en wat.
Maar als je in Indonesie naar de kapper gaat, is dat uiteraard een reden voor een nieuw reisverslag!
Delima stond laatst naast me, pakt mn haar op en zegt merah (rood), je zou denken na 2x het met zwart oververfen, het uiteindelijk wel zou moeten pakken, maar helaas helaas..
Dus ik vond dat ik maar naar de kapper moest, tegen mn eigen kapper in Nederland gezegd dat ik hier niet naar de kapper zou gaan, het fiasco van de goedkope kapper uit leeuwarden staat nog vers in mn geheugen, net als het litteken van de wenkbrauw piercing die ik ooit had (dankzij die kapper dus niet meer), en ik vertrouw niemand anders meer met een kam en een schaar met mijn haar..
Maar goed, I figured dat verven niet heel veel kwaad kan, dus samen met Delima ben ik gister rond een uur of half 12 op de scooter (wat lang niet meer zo eng is als de eerste keer, links rijden is normaal, zand in je ogen ook, alleen aan de gaten in de weg moet ik nog wennen, qua hoe rij ik er goed om/over heen haha) naar de salon gereden. Ik was gelijk aan de beurt. Heb gewoon naar mn haar gewezen en hitam (zwart) gezegd, was duidelijk genoeg :) Eerst werd mn haar gewassen, terwijl het nog nat was omdat ik het net gewassen had. Vervolgens is ze mintens een half uur bezig geweest om mn haar droog te fohnen. Toen keek ze Delima aan, hitam? Ja ze wil het echt zwart hebben, verf werd klaar gemaakt, ik kreeg, naast de witte handdoek die ik al om mn schouders had voor het wassen, nog een iets grotere zwarte handdoek om mn schouders. Ik heel blij met mezelf dat ik voor de zekerheid toch maar een t-shirt had aangetrokken waarvan ik het niet zo heel erg vond als die onder de verf zou komen te zitten ^^
Maar goed, na een half uur tot een uur (geen idee) zaten er 2 pakjes verf in mn haar en kon ik een half uur zitten wachten. Werd me orange jus aangeboden (wat uiteraard niet gratis is, het word vers voor je geperst), alleen orange jus in Indonesie is totaal iets anders dan orange jus in Europa. Hier word het van manderijnen gemaakt, die zijn ook oranje XD tsja, niet heel erg lekker, maar het was te doen :) om 1 uur zou mn haar uitgespoeld worden, werd 10 over 1. Uitspoelen, shampoo en weer uitspoelen. Met een doekje en een of ander brandend chemisch goedje werd de verf van mn gezicht geschrobt. Toen nog een keer shampoo en uitspoelen, je zou denken dat het heel erg ontspannend is, maar omg wat deed dat pijn! Die bak waar ik in lag was niet echt zacht ofzo dus toen ze klaar was met het uitspoelen (voor de 2e x) was ik klaar om op te staan, maar nee het moest nog een keer gewassen worden! Na iets van 5 uren leek was ze klaar! Handdoek (de 3e..) om en op naar de stoel. Wat trouwens niet een mooie luxe kappersstoel is zoals in Nl, maar een gewone stoel, dus dat meisje zal aan het eind van de dag gigantisch veel last van de rug hebben! Anyway, fohnen, iets van olie, iets van een massage, meer fohnen en fohnen. Toen nog met een stijltang mijn haar stijlen. Je zou denken dat mijn haar al stijl genoeg is van zichzelf, maar blijkbaar niet genoeg.. Ah well, ik heb het allemaal maar over me heen laten komen. Naast me zat een oudere vrouw die even een praatje met me wou maken. Where are you from? Belanda. Oh Belanda, gelijk hi-fiven haha en ze zei dat de kapsters erg naughty waren, wat ik daar nou weer van moest denken..
Ergens tussen half 2 en 2 uur eindelijk de kapperzaak uitgelopen. 60.000 rupiah betaald voor het verven (12.000 rupiah is 1 euro) en 7.000 voor de jus dus dat zijn mooie prijzen ^^
Thuis eerst eten!! Ik kwam binnen en een paar van de jongens zetten echt grote ogen op en toen een duim in de lucht, bagus (goed!) dus het is wel geslaagd!

En omdat ik ze zo leuk vind, nog een paar wist je dat- jes

Wist je dat..

- vrouwen hier gewoon in hun pyjama, met beertjes en al, over straat lopen?
- ik al heel lang 3 opties qua studie in mn hoofd heb, SPH, PABO en leraar Engels?
- ik nu het meeste neig naar leraar Engels?
- Arifin in 2 dagen blind heeft leren typen?
- Heppy helemaal gek is van Najib Amhali? Heb het beatbox stukje van zijn show most wanted op mn mp3 staan en hij vind het helemaal fantastisch!
- Mesieli alle metal nrs van mijn telefoon naar zijn telefoon gestuurd heeft?
- carrom een vet cool spel is en ik het ook op mijn telefoon wil?
- heel veel mensen mijn reisverslagen lezen, maar nooit reageren?! Uit angst dat ik niet meer weet wie ze zijn.. Ik weet dat ik een slecht geheugen heb, maar mensen kan ik me vaak nog wel herinneren, en als ik iets niet weet, weet ik wel waar ik het moet zoeken ^^
- ik heel blij ben met ALLE berichtjes uit Nederland? okay op die van kpn en andere intstanties die dit moment kiezen om geld van mij te eisen, na
- mensen vaak op msn vragen hoe het is, ik wat vertel en dat de standaard reatie is, ja dat las ik in je reisverslag? How should I know you already know?!
- ik nog steeds gigantisch veel last van mn nek heb door de kapper?
- koffiebonen per 2 bonen in de vrucht zitten en groen/geel van kleur zijn?
- koffiebonen, ongebrand, heel zoet en fris zijn?
- ik naast Bahasa Indonesia, ook Batak en Nias (het eiland waar de jongens vandaan komen) leer?
- ik geleerd heb hoe je echte nasi goreng moet maken?
- Ganda mij ook wil leren hoe ik babi panggang kan maken voor de mensen thuis?
- ik het graag voor jullie zou willen doen, maar dat het idee me niet echt aanstaat?
- bij thuiskomst, ik waarschijnlijk eerst een fles sambal moet halen omdat anders mn eten niet meer smaakt?
- Ria anderhalve week geleden beloofd heeft om mij het adres van Loulou (die ik ondertussen al heb) en Daan te mailen, maar dat nog steeds niet gedaan heeft?!
- Myrna de volgende keer met mij mee gaat naar Indonesie? En ja je kan heus wel een maand zonder Robert, je moet het niet zien als een maand zonder, maar een maand MET je allerliefste zus in een verschrikkelijk mooi land! ^^
- Ganda de internet rekening betaald door naar het kantoor te gaan om het contant te betalen?
- er hier een gigantische secret, maar nu dus niet meer, stash met films is?
- Seven pounds met Will Smith een film is die je gezien MOET hebben?
- ik net doerian geproefd heb? Een enorme stekelvrucht, de inhoud lijkt en ruikt alsof het hersenen zijn, Europeanen lusten het niet, ik vind het niet echt lekker, maar ook niet echt smerig..
- foto's uploaden op deze site erg moeilijk is? Heb een aantal op hyves staan..
- ik dit reisverslag wel weer lang genoeg vind?
- ik er daarom maar mee op hou en tot de volgende keer zeg ;)?!

  • 16 Februari 2011 - 06:11

    Hillie:

    Daar ben ik weer. Hihi. Wat weer een verslag zeg. Twijfelt Myrna eraan om samen met jou een maandje (wat is nou tegenwoordig nog een maand, gaat zo snel voorbij) mee te gaan naar Indonesië? Danne... Myrna, kom eens gezellig koffie drinken, dan moet ik even met je praten. Deze kans krijg je misschien maar 1 keer!! Hihi.

  • 16 Februari 2011 - 07:31

    Ria:

    Wist je dat...

    ...Kim het adres van Daan inmiddels wel heeft?

    Mooie verhalen meis! Ik heb er al helemaal een beeld bij. En het stomme is, dat dat beeld ws niet klopt haha.

    Wat klinkt dat heftig trouwens, die bedragen. Klinkt superveel, maar dat is het dus niet haha..

    Enne, koken staat je niet aan? :P Wadan??

    Ben benieuwd naar je volgende verhaal!!!!

    xxxxx

  • 16 Februari 2011 - 11:21

    Daniëlle:

    Ok, ik moet5 toegeven dat ik ook nog nooit een reactie heb achtergelaten. Simpelweg omdat ik dan niet weet wat ik moet zeggen, en ik inderdaad twijfel of je nog weet wie ik ben ;)

    Maar ik vind het enorm leuk om al je verhalen te lezen!

    Groetjes,
    Daniëlle

  • 16 Februari 2011 - 14:17

    Kim Van Es:

    Ik ken 2 Danielle's... 1 van de Michaelsberg en 1 van de sportschool... Maar ik ben blij met je reactie ^^ Ik vind het ook leuk om ze te schrijven haha!! Ben ook alweer benieuwd naar mn volgende verslag, heb tot nu toe niks in de planning staan, maar dat heb ik nooit... XD
    @ Ria, koken wel (morgen mag ik weer pasta maken!!), maar het babi (varken) gedeelte iets minder ;)

  • 16 Februari 2011 - 18:21

    Marian:

    Wat weer een heerlijk verhaal om te lezen. Een hele onderneming zo met de jongens de berg op, maar wel leuk dacht ik. Vers geplukte mango's smaken vast beter dan die wij hier kopen. En vast ook beter dan een doerian ;-) Ben weer heel benieuwd naar je foto's, ga straks ook even op Hyves kijken.

    Wat zal jij de Nederlandse kapsalons weer waarderen als je terug bent! Maar je hebt er weer een ervaring bij, en die pijn in je nek........ach, als je haar maar goed zit, toch?

    Als je weer thuis bent, mag je voor mij de echte nasi goreng maken, en dan vertel je maar hoe ik de babi pangang moet maken, heb ik geen problemen mee. Misschien moet je alvast maar een pot sambal mee terug nemen, die ze daar hebben zal ook wel anders smaken dan wat er hier te koop is.

    Ik vind het ook wel heel leuk om te lezen hoe je met de kinderen omgaat, en zij met jou. Zo leren jullie een heleboel van elkaar, en nog op een gezellige manier ook, zo te horen.

    Van mij mag je ook wel een koffieboon meenemen, ben er wel nieuwsgierig naar hoe die smaakt.

    xxx

  • 16 Februari 2011 - 19:27

    Miranda:

    Hey kimmie!
    Ik kan je vertellen dat naar de kapper gaan hier ook niet altijd prettig is! Ik had niet communicatief onvaardige doos die me een hoofdmassage gaf, waarvan ik na 2 uur nog hoofdpijn had!
    Groetjes!

  • 17 Februari 2011 - 11:55

    Cindy (je Nichtje..):

    Hahaha !

    Wat een lang verhaal! Heerlijk!
    Ongebrande koffiebonen..kan je die gewoon eten?
    Kim, hier een stukje donderdag van mij;
    Het is nu tussendemiddag, ik ben thuis omdat Laros ook thuis is voor de lunch. Hij eet veel, bamisoep gevolgt door tosti met mayo en curry en daarna wil hij een broodje pindakaas en daarna 2 koekjes en een dropje...(spoiled). Vanmorgen bij mijn vriendinnetje Jimjam geweest (ze heet natuurlijk Mirjam, maar toen Laros leerde praten was Jimjam een stuk makkelijker! Jimjam heeft op dit moment een expositie in de kanohandel in Oudega, waar haar vriend woont. Fantastisch, is een oude school, als je binnenkomt wil je rolschaatsen aan!
    Vanmiddag ga ik de wekelijkse boodschappen halen en vanavond heb ik een bandrepetitie.

    Lieve Kim, gister was het hier 9 graden, het voelde als lente. (niet lachen)

  • 17 Februari 2011 - 12:00

    Opa En Oma:

    Weer twee verslagen van jou binnen gekregen.Wij zijn er heel blij mee in de voor ons moeilijke tijd. Net de crematie van Lammert achter de rug, wat erg indrukwekkend was of het volgende verdriet dient zich weer aan. Tante Jos [oma haar hartsvriendin] lag weer in het ziekenhuis. Daar hebben we voor de laatste keer afscheid van haar genomen.Met veel verdriet en tranen. Trek je het niet te veel aan want zoiets maak je steeds vaker mee als je ouder word. Maar oma en opa zijn nog samen en kunnen het daarom samen verwerken. Vanmiddag, 17 febr. gaan we naar oma haar broer die ook met wat problemen zit. Het is hier op het moment volop zon maar nog wel fris. Zelf leer ik steeds meer op de laptop maar begin nog maar niet met hyves, facebook, etc. Moet het allemaal maar onthouden en dat word steeds wat moeilijker. Verder verloopt alles hier redelijk naar wens. Wij zijn wel blij dat je nu ongeveer weet wat je verder wilt gaan doen. Pabo is leuk vooral omdat je dat al een tijdje hebt gedaan, maar met een diploma Engels kun je ook ver komen. De taal is internationaal. Wij zijn blij dat je het zo naar de zin heb en dat je zoveel mooie dingen mee maakt en in een fantastische omgeving. Met de kinderen begin je ook een goeie band te krijgen. Wij genieten steeds weer van jou berichtjes en kijken al weer met spanning uit naar de volgende.Lieve Kim veel liefs en een dikke knuffel van oma en opa.

  • 17 Februari 2011 - 14:20

    Myrna:

    Hee zus,

    Op dit moment ben ik met je aan het chatten via hotmail.. Maar ik wil toch ook even een berichtje plaatsten :)..

    Wat cool dat je een boswandeling hebt gemaakt in de bergen! Heb je er ook foto's van? Ben wel benieuwd hoe alles eruit ziet!

    Je geverfde haar ziet er goed uit Kim, maar goed ook want je hebt er wat voor moeten doorstaan :P.. Ben benieuwd hoelang deze haarverf goed blijft, met die zon enzo!

    Tot je volgende verslag/email/krabbel.. We praten eerst wel verder via hotmail :)..

    Lekker slapen alvast, aangezien het bijna bedtijd is voor jou ;)

    Kusjee je zusjee

  • 18 Februari 2011 - 15:05

    Daniëlle:

    Ik ben degene van de Michaëlsberg ;)

    Groetjes!

  • 18 Februari 2011 - 18:53

    Lizet:

    heej kim, dan nu maar een reactie i.p.v. alleen lezen:P

    lijkt mij een goede keuze leraar engels:) dan zit je ook minder vast aan nederland omdat ze overal engels geven en spreken, als SPH'er moet je het volgens mij officieel laten omzetten naar een social work diploma.

    als up-date van hier maar even dat robert over 3 weken met motor-rijlessen begint:) dus over een jaartje als robert een eigen motor heeft kunnen wij nog sneller en makkelijker naar jou toe reizen....geen files meer:)

    voorderest is hier niet zoveel bijzonders maar wel heel koel om alles te lezen hiero en je fotos te bekijken

    Veel plezier nog!

  • 18 Februari 2011 - 19:18

    Robert Hoogwerf:

    Hej Kim alles goed? als ik dit zo lees wel ik heb eindelijk een keer je reisverslag gelezen vergeet elke keer te kijken maja nu dus lekker gelezen. wel leuk al die dingen die je meemaak nou ik ga weer verder ik zal binnekoort wel weer een keer lezen en een berichtje sturen oke oja ik ga men motor rijbewijs halen 23 maart begin ik oke nou groetjes en tot de volgende keer kus ikkuhxx

  • 19 Februari 2011 - 03:10

    Lisanne Lely:

    Hee kim!
    Klinkt allemaal heerlijk! Ik ben er nog niet over uit of ik hier ooit naar de kapper durf maar voorlopig is het gelukkig nog niet nodig. Ben benieuwd hoe Sumatra is, Sulawesi is echt suuuuper groen!!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Samosir

Indonesië

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2011

Surfcamp, bday en almost home!!

14 Mei 2011

Bali

08 Mei 2011

Afscheid..

27 April 2011

Geestverdrijving, fotoshoot en Arifin's operatie

20 April 2011

Puppylove
Kim

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 37804

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Stage in Manchester

10 Januari 2011 - 01 Juni 2011

Indonesië

Landen bezocht: