Het dagelijks leven - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Kim Es - WaarBenJij.nu Het dagelijks leven - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Kim Es - WaarBenJij.nu

Het dagelijks leven

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 Februari 2011 | Indonesië, Samosir

Ondertussen ben ik hier al bijna 1.5 maand(OMG!!) en ik besefte me dat ik nog nooit iets verteld heb over hoe mijn normale dagen hier eruit zien. Wel over alle wilde apen, olifant rijden, hobbelen achterin de auto, ziek zijn, maar dat doe ik natuurlijk niet elke dag! XD
Van maandag tot zaterdag staan de kinderen om 5 uur op(believe me, I've tried..), maar voor degenen die mij wat langer kennen dan vandaag, ik ben absoluut geen ochtend mens dus ik kom iets later mn bed uit, meestal om de kinderen nog even uit te zwaaien voordat ze naar school gaan. Dan komt mijn ochtend ritueel, medicijnen, aankleden, meer medicijnen, tandenpoetsen, ontbijten (2 plakjes witbrood met pindakaas of hagelslag, soms de combi ;) en thee ), dan vaak even op internet of lezen (ben nu bezig in de biografie over JFK, mateloos interessant! Plus het is een giga dik boek, ben er al een week mee bezig, ben nu bij de 2e wereld oorlog en misschien net op de helft..), huiswerk maken (Indonesisch leren :P), gitaar spelen, met Ganda wat rondtoeren, naar de markt, opruimen, wassen, wat dan ook. Heb het 's ochtends douchen afgeleerd, veel te koud, wacht ermee totdat de temperatuur buiten wat beter is ;)

Tussen half 1 en 2 uur komen de kinderen terug van school. Ganda, Yuli en ik worden dan eerst begroet, 'siang!' ik geef mn hand, en zij leggen hem tegen hun voorhoofd en en slaan daarna hun hand op hun hart. I guess een teken van respect. Yuli vertelde dat ze het alleen mogen doen als ze terug komen van school of van (en naar) de kerk of gewoon als ze weggeweest zijn, want anders zouden ze het 's ochtends ook doen, voordat ze gingen slapen, etc..
Anyway, Darman en Yulifao zijn altijd de eersten die terug zijn (lagere school) daarna druppelen de andere binnen. Bij minstens 3 mag het eten gepakt worden. Er staan hier 2 rijstkokers, 1 voor de kids en 1 voor ons. Zij pakken 1, dan de groenten en vlees of vis (meestal vis, want vlees is mega duur) wat 's ochtends al klaar gemaakt word. Ik bak dan altijd een ei =) na het eten hebben we soms een banaan of watermeloen als toetje. Again het is duur plus dat een tros bananen snel op is als je het moet verdelen over 11 mensen..
Op zondag staat iedereen wat later op, Darman moet om 8u in de kerk zijn, de anderen om half 10, kwart voro 10. Hetzelfde ochtend ritueel, maar dan wat later.. En als ze terug komen, is het in 1x ipv 1 voor 1.

In het weekend mogen ze tv kijken, maar door de week is het vaak buiten spelen, binnen bezig, huiswerk maken of even op bed liggen. Op woensdag is de traditionele markt, waar we eigenlijk wel elke keer naar toe gaan. Koop bijna nooit wat, maar het is altijd wel gezellig om met zn allen even weg te zijn. Vorige week de camera mee, die ik amper vastgehouden heb, ze vinden het veel te leuk om foto's te maken, van wat dan ook!! Ik ben begonnen met typeles geven, heb zelfs de letter op het keyboard afgeplakt XD, de ene dag geef ik 3 mensen (waaronder Ganda) les, de andere dag geen en vandaag weer 1. Ik stel het niet verplicht, want ze moeten het zelf willen. Maar ik bied het wel iedereen aan en vind eigenlijk wel dat iedereen het moet leren, maar nogmaals, het is geen school dus ik vind niet dat ik het ze kan verplichten..

Als we gaan zwemmen, is dat vaak na half 4, vanwege de zon, maar ik moet toegeven dat ik al heel lang niet meer in het meer gezwommen heb, aangezien het 's nachts steeds regent waardoor het overdag wat kouder is. Dan rond een uur of 4 worden de booschappen gedaan. Soms ga ik mee, soms rij ik, soms blijf ik thuis.. Maar er word dan roti gehaald bij de bakker, dan door naar de, hoe moet ik het noemen, pisang/ubi goreng bak 'winkel'. 1 vrouw is aan het frituren in een mega wok, de ander verkoopt. Ze hebben Bono al helemaal ondervraagt over mij, dus tegenwoordig is het hello miss Kim en ze vinden het geweldig dat ik al wat woorden Indonesisch spreek, alleen nog steeds niet genoeg want ik versta nog steeds niet wat ze allemaal zeggen. Ik kan wat woorden vertalen maar dan heb ik nog steeds geen flauw idee waar het over gaat.. Vandaar dat ik nu elke dag actief aan het leren ben ;)
Soms hagelslag, hangt er vanaf hoeveel er nog over is. Plus dat er de ene keer 3 zakjes gekocht worden en de andere keer maar 1..
Bij terugkomst zijn meestal 2, soms 3 kinderen de groente, voor de volgende dag, aan het snijden. Soms help ik, al moet ik zeggen dat ik moeite heb met hele dunne wortel plakjes te snijden, plus dat ze bij mij alle kanten op vliegen.. XD

Om 5 uur mandi (douchen). Dan is het toch vaak wat warmer, helemaal als ik vantevoren een potje badminton gedaan heb, is een koude douche helemaal niet erg, al hou ik nog steeds mn adem in bij het eerste bakje water en daarna valt het wel mee ;) je raakt er aan gewend..

Dan is het tijd om huiswerk te maken, tot 7 uur, etenstijd. Dezelfde groente en vis/vlees wat 's ochtend gekookt is, staat bij ons op tafel onder een plastic afdek ding en voor de kinderen in schalen in de keukenkastjes. Wat overblijft is voor de honden, die krijgen ook de restjes van het middag eten (vergeten te vertellen). De 3 volwassen honden hebben hun eigen bak en voor de 5 pups (ze hebben geprobeerd 2 weg te geven maar ze komen steeds terug), al worden ze steeds groter, zijn er 3 bakken waarover het verdeeld word. Als Yuli en Ganda 's ochtends naar de markt zijn geweest, nemen ze vaak kleine visjes mee, want die zijn goedkoop, voor de honden. Ze krijgen allemaal een paar kleine visjes. Maar blijkbaar is al dat eten, 3x per dag en de visjes zijn extra!! niet genoeg, want regelmatig moeten we een kip redden, laatst een geit en vandaag vond ik een dode kat.. Stomme honden!

In elk geval, na het eten meer huiswerk maken. Tussen half 9 en 10 (al is het vaak Delima die soms tot half 11, 11 uur bezig is met huiswerk maken) gaan ze 1 voor 1 naar bed. Geen vaste tijd, ze mogen het gewoon zelf bepalen.

Tegenwoordig kijken we elke zaterdag avond een film via de computer, lang leve de dikke stapel dvd's die verstopt was :P denk dat er voor de komende 3 maanden nog wel genoeg zijn om elke zaterdag 1 te kunnen kijken ^^

Vandaag ben ik met Delima naar de hotsprings geweest. Eerst naar het Wanita/mandi gedeelte maar dat is gewoon een zwembad met gloeiend heet water! Dus wij er weer uit, ik haar gewezen waar ik de vorige keer geweest was, dat was ook warm, maar niet gloeiend heet. Ik was er sneller in dan Delima, steeds stak ze een voet in het water, panas! (warm!) en trok ze em er weer uit. Dus ik haar steeds verder pushen, uiteindelijk heeft zij ook een baantje gezwommen. Maar goed, ik bedacht me dat ik wel gewend was hoe je in een bad met warm water moet stappen, maar zij is alleen maar gewend aan koud douche water of lauw meer water.. Het is 10.000 rupiah per persoon, per uur, dus na 3 kwartier zijn we gaan douchen. Maarja, er was maar 1 mandi bakje, dus ik terug, had daar ook mandi bakken gezien. Trek de deur dicht, hm kan niet echt op slot, die zat aan de buitenkant, weird. Toch geprobeerd em dicht te krijgen en je raadt het al, ik kreeg de deur op slot, met als gevolg dat ik opgesloten zat! Toen kwam ik erachter dat het mandi water, warm was en dus ook het vette hotspring water was. Tsja, toch maar soort van gedoucht, Delima heeft me bevrijdt en we zijn weer terug gedaan. Hier toch maar onder de koude douche gegaan, want ik was natuurlijk niet goed afgekoeld..

En dan zal ik nog even heel eerlijk zijn, vooral tegenover mezelf..
Maar qua gezondheid kan het beter. Ten eerste is het absoluut niet okay voor mijn astma dat Ganda in huis rookt. Hij is de enige, dus heb samen met Yuli en de kinderen al geprobeerd om hem buiten te laten roken, maar hij lacht erom en steekt een sigaret op. Al hebben we gister succes geboekt, vond een sticker met hier niet roken erop. Die hangt nu op het raam in het gedeelte van de kinderen, dus Ganda mag tot in de keuken roken, maar niet verder :D Maar goed, in hoevere dat gaat helpen valt nog te bezien, aangezien in Indonesie overal gerookt mag worden. Plus de rook van verbrand afval wat overal hangt en de zwarte uitlaat gassen af en toe, erg giftig, voelt dan ook alsof mn luchtwegen wegbranden, niet cool..
Er zijn hier 8 honden, en okay op mijn allergie test, waarbij ik op bijna alles een 4 (op een schaal van 1 tot 4)behalve op honden, dat was een 2 tot 3 scoorde, ik merk het af en toe wel.. Verder met de allergieen, huisstofmijt. Hier heb ik geen anti allergie deken en kussen en die mis ik elke dag weer. Mijn ochtend ritueel van deze week begint met niesen, niesen en nog meer niesen en daar eindigd mn dag ook vaak mee. Mijn ogen jeuken steeds (teken van allergie en niet van verkoudheid, Ganda denkt dat het komt omdat ik koud drinken gehad heb, maar daar ligt het echt niet aan), plus dat overal stof ligt.
Afgelopen zondag ben ik samen met Ganda meegegaan naar de kerk omdat Marinus keyboard moest spelen. We werden door alle mensen van de kerk begroet, maar een half uur voor het einde ben ik half naar buiten gesprint omdat ik geen lucht meer kreeg. Mn neus zat helemaal dicht, te veel slijm wat ik niet op kon hoesten, lichte paniek, toen lichte heimwee. Tsja, niet een van mijn betere dagen. Kwam op een gegeven moment een vrouw van de kerk naar mij toe (ik zat achter een gebouwtje, in het gras, te niezen, te hoesten en te huilen), miss, are you okay, 'yeah my astma', here you can drink this. Ze had een plastic bekertje met water voor me meegenomen, maar, de bekertjes water zijn hier met plastic afgesloten en natuurlijk had ik ruzie met het lipje.. Uiteindelijk er toch een miniscuul gaatje in weten te krijgen, hallelujah :P
's Avonds in bed nog gigantisch liggen hoesten. Ganda zei vandaag dat ik geen spelletjes mocht spelen in de ruimte van de kinderen, omdat hij er niet mocht roken. Dus ik hem gevraagd heb je mij vannacht horen hoesten (hij begon er vanochtend zelf over..)ja? Dat komt door het roken!! Okay okay, you can play the game. Was die hoestbui toch nog ergens goed voor ^^
Maar goed, probeer nu elke dag mijn multivitamine te slikken, ben ook steeds wat duizelig, wat waarschijnlijk aangeeft dat ik een ijzer tekort heb, dus zal morgen op zoek gaan naar noten :)
Nou ik ga mn bed in, ga niet eens meer proberen om een foto te uploaden, heb de afgelopen week niks anders gedaan en ik geef het op! Foto's op hyves zetten lukt wel, dus daar kan je kijken en anders moet je gewoon geduld hebben tot juni, dan heb ik weer beschikking over snel internet!! :D Mam, dat je het alvast even weet, denk dat ik de eerste dag thuis, foto's aan het uploaden ben ;)
Nou ik kruip mijn bed in, iemand moet de huisstofmijten gezelschap houden!
Weltrusten! x

  • 21 Februari 2011 - 17:05

    Cindy:

    Hi lieve Kim,
    Dank weer, voor je verslag!
    Elke keer als ik een verslag lees wou ik dat ik bij je was!
    Jammer dat je zo'n last last heb van je astma.(maar dan heb je geen exceem!!)
    Knap hoor, wat je allemaal onderneemt!

    Dikke kus,
    Cindy

  • 22 Februari 2011 - 05:30

    Tineke:

    Hey lieverd,

    ik vind je er slecht uitzien op de foto's, je moet wel goed eten!!!!!
    En die Gandi moet echt buiten roken, kun jij of met anderen dat niet aan het verstand krijgen............
    Verder bedankt voor je verhaal hoe je dagelijkse leven eruit ziet, was erg benieuwd.

    Dikke kus, Tineke

  • 23 Februari 2011 - 06:12

    Hillie:

    Wat een verslag weer. Duurde even een dag voordat ik tijd vond het te lezen maar toch nu gedaan. Als je straks terug bent, zul je merken wat het verschil is tussen het leven daar en hier. Dan zal je met je gezondheid ook wel weer opknappen. Jammer dat je je niet goed voeld door je atsma maar voor de rest denk ik dat je wel geniet van elk moment en van alles wel leert. Je doet het goed hoor.

    Wacht met spanning op je volgende verslag. Groetjes van Karst ook. Doe 's een foto van een salamander of zo iets. Vindt ie geweldig.

  • 23 Februari 2011 - 07:51

    Myrna:

    He Zus,

    Wat sneu om te horen van je allergieën, ik leef met je mee! Ik probeer mijn medicijnen nu ook met regelmaat te nemen zodat ik minder last heb van Arwen..

    Maar wat leuk om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt, en hoe je dagen eruit zien..! Ben wel jaloers hoor, hier zijn de dagen vet koud.. En stage wordt zo saai!

    Dikke kus,

    je zusjee..


  • 23 Februari 2011 - 19:02

    Hillie:

    Myrna heeft het over koud. Nou, niet alleen dat nu. Het sneeuwt. En niet zo'n beetje ook. En bij jou is het hoeveel graden??? Geniet er maar van.

  • 25 Februari 2011 - 12:51

    Opa En Oma.:

    Hallo lieve Kim,
    Wat ben jij ondeugend geweest door ons ons dat boeket bloemen te sturen, maar het was prachtig. Twintig mooie rode rozen compleet met vaas. Natuurlijk is dit enorm gewaardeerd en wij waren er echt blij mee.Ik heb er wat foto's van gemaakt en die krijg jij t.z.t.wel te zien. Vanmorgen 25 februari kregen we een telefoontje van tante Jos haar zoon dat die om zes uur was overleden. Triest maar zij heeft het zelf zo gewild. Donderdag is de crematie en daarna komt bij ons alles ook weer tot rust. Wij hebben met interesse jouw laatste bericht gelezen. Denk goed aan de medicijnen dan komt het ook wel weer goed. Je slaat je er best doorheen. Wij hebben wel de indruk dat je het er nog steeds heel goed naar de zin hebt. Maak er maar genoeg foto's dan kunnen wij er van genieten als je weer terug bent. Zoals gebruikelijk weer een dikke kus en knuffel van opa en oma.

  • 25 Februari 2011 - 16:26

    Mam:

    He meisje
    Alweer zo'n heerlijk verslag, het geeft wel een goed beeld van jou dagelijkse activiteiten.
    Ik ben het niet met Tineke eens (sorry Tineke...) want ik vind wel dat je er goed uitziet. Je hebt een gezond kleurtje, op bijna iedere foto een lachend gezicht, en ja, misschien een beetje afgevallen, maar dat is niet erg, dat komt er wel weer bij. Als je inderdaad te weinig ijzer hebt, dan kan je wel wat bleekjes worden, dus wat extra noten is dan wel goed. En groene groenten, daar zit ook veel ijzer in.

    Jou boek is ook binnengekomen, ik bewaar hem voor als ik je uit Frankfurt kom halen!

    Myrna heeft gisteren de foto van jullie samen opgehaald, hij is erg groot uitgevallen :-) Maar wel erg mooi geworden, dus die hang ik boven de tafel. Ik zal er wel een foto van maken, kan je zelf beoordelen of hij te groot is of niet. Ik ben er erg blij mee in ieder geval, dus ook jij natuurlijk heel erg bedankt.

    Dikke tût
    Mama

  • 26 Februari 2011 - 12:40

    Lieve Kim:

    Leuk om te lezen hoe wat je dagelijks allemaal doet. Krijgen we hier een beetje een indruk van jouw leven daar.
    Hier is alles oke. Sebas is op wintersport en Dennis een paar dagen naar Ierland. Mazzelaars. Wij maar druk aan het klussen geslagen. Is het net weer voor.
    Hopelijk gaat het nu weer een beetje beter met je astma. Goed dat je probeert het roken te verbieden. Volhouden maar.
    Groetjes uit een grijs Nederland (ook niet ze goed voor je astma ) .

    Liefs Rob, Wobina, Dennis, Esther en Sebastiaan.

  • 27 Februari 2011 - 15:07

    Ria:

    Hee lieve schat!

    Super om te lezen, krijg een steeds beter beeld van hoe het er daar aan toe gaat.

    Beetje jammer van Ganda....sowieso vanwege jouw astma, maar tegenover de kinderen ook niet echt verantwoord...

    Hier mis je vrij weinig hahaha...koud idd, vandaag zelfs weer sneeuw!! :(

    Haha jij zegt AL 1.5mnd, maar voor mijn gevoel ben je al vet lang weg! Haha stom he!

    Nou famke wacht je volgende verhaal af!!

    Dikke tut Ria (en Danny haha ;-))

    Xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Samosir

Indonesië

Recente Reisverslagen:

30 Mei 2011

Surfcamp, bday en almost home!!

14 Mei 2011

Bali

08 Mei 2011

Afscheid..

27 April 2011

Geestverdrijving, fotoshoot en Arifin's operatie

20 April 2011

Puppylove
Kim

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 37804

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 02 Mei 2014

Stage in Manchester

10 Januari 2011 - 01 Juni 2011

Indonesië

Landen bezocht: